عنوان | مقایسه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، سبکهای دلبستگی و خودشناسی در بین دانشجویان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 206 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 206-181 |
کلید واژه | دانشجویان دختر خودشناسی شبکههای اجتماعی سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اجتنابی دانشجویان پسر شبکههای اجتماعی مجازی میزان استفاده فیسبوک شبکههای مجازی لاین تلگرام اینستاگرام واتس اپ فعالیت در اینستاگرام استفاده از شبکههای اجتماعی دلبستگی اجتنابی دانشگاه ملایر ایمو |
چکیده |
هدف این پژوهش مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر است. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی 1396 و نمونه آن شامل 207 نفر (دختر = 111، پسر= 96) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مقیاس های دلبستگی هازن و شیور (1987)، خودشناسی قربانی و واتسون (2008) و میزان ساعاتی که آزمودنی در شبانه روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، ایمو، لاین، فیس بوک می کند، استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محل زندگی به صورت متغیر هم پراش کنترل شد. نتایج نشان داد بین دختران و پسران در متغیر خودشناسی، سبک دلبستگی اجتنابی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 > P). خودشناسی در دختران بالاتر از پسران بود و میزان استفاده از شبکه ها در پسران بیشتر و سبک دلبستگی اجتنابی در پسران بیشتر از دختران بود. بنابراین، آموزش های روانشناختی در ارتباط با خودشناسی و دلبستگی در روابط پسران می تواند در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی آن مفید واقع شود. |
کد مقاله | 44713 |
تعداد بازدید | 93 |
|