عنوان | نمایش جنسیت در بین کاربران اینستاگرام: رویکرد اجرای جنسیت (مطالعه موردی پیجهای ماشین باز) |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 153-127 |
کلید واژه | هویت جنسیتی هویت زنانه اینستاگرام سوژه زنان هویت جنسیتی زنان سرمایهداری جنسی بدن جنسی تقاطع جنس و اقتصاد اجرای جنسیت |
چکیده |
در این پژوهش کیفی با مطالعه صفحات ماشین باز در اینستاگرام بر اساس رویکرد اجرای هویت باتلر، نه تنها روش اجرای هویت جنسیتی زن یا سوژه زن مشخص شد بلکه تلاش شد تا گفتمان شکل دهنده چنین اجرای نیز مورد بررسی و استدلال قرار گیرد. یافتهها بر اساس معانی ذهنی مشارکتکنندگان نشان داد که زنان با رفتارهای بدنِ جنسی خود به وجودِ خود عینیت میدهند. آنان بدن خود را به صورت کالا درک میکنند که میتوانند در قالب این کالا خود را توسعه دهند و هویت زنانه خود را شکل دهند. بنابراین اجراهای جنسیتی اغلب در قالب نمایش بدن و اجراهای جنسی رخ میدهد. چنین درکی از جنسیت زن و اجراهای مبتنی بر آن محور اصلی گفتمان سرمایهداری جنسی است. گفتمان جدید اقتصادی که مبتنی بر تقاطع جنس و اقتصاد است. تقاطعی یا محور مختصاتی که در آن محور اقتصاد و بدنِ جنسی به یکدیگر میرسند و با هم آمیخته میشوند. حلقه ارتباط در این تقاطع بدنِ جنسی زن است. از همین رو ویژگیهای جنسی زن تبدیل به مهمترین ویژگی جنسیتی او میشود. یعنی جنسیت بیشتر شامل جنس و بازتولید آن میشود. |
کد مقاله | 44712 |
تعداد بازدید | 120 |
|