عنوان | اثربخشی آموزش گروهی مثبتنگر بر تحمل پریشانی و راهبردهای مقابلهای در دختران نوجوان بیسرپرست |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 82-65 |
کلید واژه | دختران نوجوان بیسرپرست نوجوانان تهرانی راهبردهای مقابلهای مثبتنگری تهران آموزش گروهی دختران بیسرپرست تحمل پریشانی آموزش مثبتنگری نوجوانان بیسرپرست |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مثبتنگر بر تحمل پریشانی و راهبردهای مقابلهای در دختران نوجوان بیسرپرست شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه و پیگیری بود. از میان 85 نفر از دختران در مرکز نگهداری، تعداد 30 دختر بین 17-12 سال به روش دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). در این پژوهش از مقیاس تحمل پریشانی، پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای و بستۀ آموزش مثبتنگر استفاده شد. در ابتدا از کل افراد نمونه، پیشآزمون گرفته شد و سپس افراد گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، آموزش گروهی مثبتنگر را آغاز کردند؛ اما بر گروه کنترل هیچگونه مداخلهای انجام نشد. پس از پایان مداخله هر دو گروه بهوسیلۀ پسآزمون مقایسه شدند. همچنین، بهمنظور پیگیری، هر دو گروه پس از 2 ماه به پرسشنامههای مذکور پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش مثبتنگر بر افزایش تحملپریشانی و راهبردهای مقابلهای در مقایسه با گروه کنترل در نوجوانان دختر بیسرپرست بود. همچنین، در مرحلۀ پیگیری بین دو گروه نتایج پایداری مشاهده شد. |
کد مقاله | 44711 |
تعداد بازدید | 85 |
|