عنوان | تأملی جامعهشناختی بر فرهنگ جراحی زیبایی |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جامعهشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 520-485 |
کلید واژه | سرمایه انسانی عمل زیبایی بازآفرینی اقتصاد سیاسی سلبریتی رسانههای دیجیتال فرهنگ جراحی زیبایی سوژه نئولیبرال |
چکیده |
این مقاله با تبیین علل فراگیری «فرهنگ جراحی زیبایی» در کشاکش «ساختارهای نئولیبرالی»، کوششی نظری برای دستیابی به نحوۀ برساخت «سوژه نئولیبرال» است که به نوبۀ خود می تواند پشتوانه مطالعات جامعه شناختی کاربردیِ برساختِ سوژه قرار گیرد. این تبیین نشان می دهد متاثر از سیاست های «جهانی شدن» -که همان «نئولیبرالی شدن در گستره ای جهانی» است- هر چقدر اقتصادِ سیاسی جامعه ای بیشتر بر مبنای «سفته بازی»، «مالیه گری»، «بنگاهی کردن نهادهای جامعه»، «شرکت محوری»، «خصوصی سازی»، «کارآفرینی» و... تنظیم شود، به تناسبﹾ امیالِ سوژه های آن نیز بیشتر به سوی «رقابت»، «سوداگری»، «ریسک پذیری»، «انعطاف» و «موفقیت طلبی» سوق پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر، مبتنی بر رویکرد تکثیر بنگاه از درون جامعه، «فرهنگ رقابت جویی و کارآفرینی» و تحت تأثیر ایده آلیسم سلبریتی ها، «فرهنگ لذت جویی، شهرت و موفقیت طلبی»، متاثر از تکنولوژی های جدید قدرت، «فرهنگ انقیاد به سرمایه داری جهانی لایک ها» و در سپهر بیکاریِ ساختاری و حکمرانیِ شرکتی، «فرهنگ ریسک پذیری و انعطاف» بازتولید میشود؛ از اینرو برای سوژۀ متاثر از چنین اتمسفری، «انواع بازآفرینی» ضرورت می یابد. کماآنکه جهانی سازی، به شبکه های اجتماعی که در آنها بازآفرینیِ نمایشیِ بی وقفۀ خویشتن مرسوم شده، پر و بال داده است. بازتولید گسترده فرهنگ جراحی زیبایی در هر جامعه ای، ولو آنکه واجد تمامی شاخصه های اقتصاد نئولیبرال نباشند، دستِ کم بیانگرِ شکل گیریِ هسته اولیه نئولیبرالیسم است. در چنین جامعه ای که «سرمایۀ انسانیِ» سوژه، مستمراً در پی تقویت جایگاه رقابتی خویش است، طبعاً ارزش های اخلاقی تحت الشعاع می گیرد و بنابراین این مدل از توسعه، مستلزم بازاندیشی است. |
کد مقاله | 44704 |
تعداد بازدید | 126 |
|