• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر گرایش به جراحی زیبایی (مورد مطالعه: زنان 18 تا 60 سال شهر اهواز)
تعداد صفحات 38
نویسنده معصومه باقری - سارا کیانی - عزیز حزباوی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 428-391
کلید واژه پایگاه اجتماعی زنان  پایگاه اقتصادی زنان  اعتماد به نفس زنان  دینداری زنان  مصرف فرهنگی  دینداری  سن  عوامل مؤثر  زنان و جراحی زیبایی  پایگاه اجتماعی  پذیرش اجتماعی بدن  مصرف رسانه‌ای  پذیرش اجتماعی  اعتماد به نفس  پایگاه اقتصادی  تصور بدنی  سن زنان  میزان دینداری  فشارهای اجتماعی  گرایش زنان  عمل زیبایی  مطالعه جامعه‌شناختی  تمایل به جراحی زیبایی  اهواز (شهرستان)  
چکیده بشر همواره در پی ابداع روش ­هایی برای زیبا­سازی و خوب جلوه دادن بدن خود است و با ایجاد تغییر در بدن خود به دنبال ارضای نیاز فطری و روحی و اجتماعی به زیبایی است که در عصر کنونی در حکم یکی از مصادیق دخل و تصرف در بدن جهت زیباسازی بدان توجه می‌شود. انسان­ها با دست­کاری ویژگی­ های ظاهری و مرئی بدن و فاصله­ گیری از مفهوم بدن طبیعی، مبادرت به ساخت بدن اجتماعی می­ نمایند. تحقیق حاضر در پی مطالعه جامعه­ شناختی عوامل مؤثر بر گرایش به جراحی زیبایی در بین زنان شهر اهواز صورت گرفته است. چهارچوب نظری تحقیق از نظریات گافمن، ترنر، گیدنز، فدرستون، بودریار، داگلاس، وبلن و بوردیو و رویکرد فمینیست استفاده شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه که جامعه آماری شامل زنان 18 تا 60 سال ساکن شهر اهواز می­ باشد و از روش نمونه­ گیری طبقه­ ای استفاده شده است. حجم نمونه پس از محاسبه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر می­ باشد. داده­ ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند و برای پردازش اطلاعات، از نرم‌افزار آماری SPSS و لیزرل و جهت تبیین متغیر وابسته با متغیرهای مستقل از آزمون های پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده کردیم. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای تصور از بدن %87، پذیرش اجتماعی بدن %70، میزان دینداری %71، فشارهای اجتماعی %81، اعتماد به ­نفس %89، مصرف رسانه ­ای – فرهنگی %65 و پایگاه اجتماعی – اقتصادی %73 و سن رابطه­ معناداری با جراحی زیبایی دارند ولی بین تأهل، تحصیلات و درآمد تفاوت معناداری مشاهده گردید. همچنین نتایج حاصل از فرضیه­ های پژوهش و مدل ساختاری نشان داد که، متغیرهای مستقل پژوهش (60%) درصد از واریانس متغیر وابسته (جراحی زیبایی) را تبیین کرده ­اند.

کد مقاله 44703
تعداد بازدید 95

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397