عنوان | برای عشق، پول یا هر دو؟ مطالعه کیفی منفعت طلبی زنانه در پارادایم جامعهشناسی اقتصادی جدید |
تعداد صفحات | 42 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 268-227 |
کلید واژه | زنان کارآفرین کارآفرینی کارآفرینی زنان صنایع دستی خودشکوفایی مطالعه کیفی استقلالطلبی منفعت کنش اقتصادی منفعتطلبی سوژگی زنان جامعهشناسی اقتصادی صنایع دستی مدرن منفعت زنانه منفعت اقتصادی منفعت عاطفی منفعت شبکهای |
چکیده |
منفعت مفهومی غنی است که میتواند در حوزه ها و پارادایم های گوناگون به کار رود. اما اقتصاددانان با تقلیل گرایی تنگ نظرانه ای همواره به نوع خاصی از منفعت، یعنی منفعت اقتصادی، اشاره دارند. در حالی که جامعه شناسان بر روی انواع مختلف منافع تاکید میکنند. این مقاله قصد دارد فراتر از رویکرد جریان اصلی علم اقتصاد، به کمک رویکرد جامعه شناسی اقتصادی جدید، ویژگی های منفعت زنانه را در حوزه صنایع دستی مدرن در عصر دیجیتال کشف کند. این پژوهش کیفی_اکتشافی به این پرسش اساسی پاسخ خواهد داد که آیا زنان در کنش کارآفرینانه خود در حوزه صنایع دستی مدرن به دنبال کسب یک نوع منفعت (عمدتا اقتصادی) هستند یا انواع منافع؟ و از خلال پاسخ به این پرسش به ابعاد گوناگون منفعت طلبی زنانه نیز پرداخته خواهد شد. بنابراین مطالعه حاضر نشان می دهد که زنان سازنده در این حوزه، نه به دلیل محرومیت و استیصال اقتصادی، بلکه برای کسب انواع منفعت (شامل منفعت استقلال طلبی، منفعت عاطفی، منفعت خودشکوفایی و منفعت شبکه ای) دست به کارآفرینی زدهاند. همچنین آنها انواع منافع را از طریق ایجاد ارتباطات شبکهای در بستر شبکه های مجازی تقویت کرده و از این طریق، پیامدهای حاصل از گفتمان زنانه را در بین اجتماع سازندگان صنایعدستی گسترش می دهند. بر این مبنا کارآفرینی برای زنان یک نیاز برآمده از استیصال و اضطرار نیست بلکه یک انتخاب آگاهانه برای استقلال و تاییدی بر سوژهگی زنان در جامعه معاصر است. کارآفرینی فرصت تلاقی وفاداری به حوزه خصوصی از یک سو و مشارکت در حوزه عمومی از سوی دیگر را فراهم میسازد و همزمان منفعت فردی و جمعی را برای زنان به ارمغان آورده است. |
کد مقاله | 44701 |
تعداد بازدید | 97 |
|