• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان برای عشق، پول یا هر دو؟ مطالعه‌ کیفی منفعت طلبی زنانه در پارادایم جامعه‌شناسی اقتصادی جدید
تعداد صفحات 42
نویسنده زینب شفیعی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 268-227
کلید واژه زنان کا‌رآفرین  کارآفرینی  کارآفرینی زنان  صنایع دستی  خودشکوفایی  مطالعه کیفی  استقلال‌طلبی  منفعت  کنش اقتصادی  منفعت‌طلبی  سوژگی زنان  جامعه‌شناسی اقتصادی  صنایع دستی مدرن  منفعت زنانه  منفعت اقتصادی  منفعت عاطفی  منفعت شبکه‌ای  
چکیده منفعت مفهومی غنی است که می‌تواند در حوزه ­ها و پارادایم­ های گوناگون به کار رود. اما اقتصاددانان با تقلیل­ گرایی تنگ­ نظرانه­ ای همواره به نوع خاصی از منفعت، یعنی منفعت اقتصادی، اشاره دارند. در حالی که جامعه­ شناسان بر روی انواع مختلف منافع تاکید می‌کنند. این مقاله قصد دارد فراتر از رویکرد جریان اصلی علم اقتصاد، به کمک رویکرد جامعه­ شناسی اقتصادی جدید، ویژگی­ های منفعت زنانه را در حوزه صنایع‌ دستی مدرن در عصر دیجیتال کشف کند. این پژوهش کیفی_اکتشافی به این پرسش اساسی پاسخ خواهد داد که آیا زنان در کنش کارآفرینانه خود در حوزه صنایع­ دستی مدرن به دنبال کسب یک نوع منفعت (عمدتا اقتصادی) هستند یا انواع منافع؟ و از خلال پاسخ به این پرسش به ابعاد گوناگون منفعت­ طلبی زنانه نیز پرداخته خواهد شد. بنابراین مطالعه حاضر نشان می­ دهد که زنان سازنده در این حوزه، نه به دلیل محرومیت و استیصال اقتصادی، بلکه برای کسب انواع منفعت (شامل منفعت استقلال طلبی، منفعت عاطفی، منفعت خودشکوفایی و منفعت شبکه­ ای) دست به کارآفرینی زده‌اند. همچنین آنها انواع منافع را از طریق ایجاد ارتباطات شبکه‌ای در بستر شبکه­ های مجازی تقویت کرده و از این طریق، پیامدهای حاصل از گفتمان زنانه را در بین اجتماع سازندگان صنایع‌دستی گسترش می­ دهند. بر این مبنا کارآفرینی برای زنان یک نیاز برآمده از استیصال و اضطرار نیست بلکه یک انتخاب آگاهانه برای استقلال و تاییدی بر سوژه‌گی زنان در جامعه معاصر است. کارآفرینی فرصت تلاقی وفاداری به حوزه خصوصی از یک سو و مشارکت در حوزه عمومی از سوی دیگر را فراهم می‌سازد و همزمان منفعت فردی و جمعی را برای زنان به ارمغان آورده است.

کد مقاله 44701
تعداد بازدید 97

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397