• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان درباره دختران چادری مدرن: ظهور نسل تری این وان در ایران
تعداد صفحات 16
نویسنده فردین علیخواه - حمیده محمدزاده
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر شماره 2 پیاپی 11
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 38-23
کلید واژه حجاب  چادر  ایران  مد  مقاومت  حجاب چادر  چادرپوشی  دختران چادری  نسل تری این وان  مد اسلامی  دختران باحجاب  
چکیده در ایران، معمولاً وقتی به دختران باحجاب نگاه می‌کنیم تصور می‌کنیم که آنان کم و بیش شبیه همدیگر هستند و چادر، مهم‌ترین ویژگی آنان است. گویی چادرپوشی، بیشتر شباهت، و نه تفاوت، را به ذهن متبادر می‌کند. ولی در سال‌های اخیر به تدریج شاهد ظهور نسل جدیدی از باحجاب‌ها در ایران هستیم که ویژگی‌های متفاوتی دارند. آنان سعی می‌کنند بین حجاب و مد‌های روز اتصال برقرار کنند، اکسسوری‌های دخترانه شیک و لاکچری استفاده می‌کنند، آرایش مد روز دارند، کیف، کفش و عینک‌های مارک‌دار دارند، و معتقد به ست کردن این اقلام‌اند. این «شیک‌حجاب‌ها» نشانه ظهور نسل جدیدی هستند که در این مقاله «نسل ‌تری این وان» نامیده شده‌اند. برای شناخت بیشتر ویژگی‌های این نسل، در این پژوهش با 14 نفر از این دختران مصاحبه شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بین باحجاب‌ها، چادریِ اجباری وجود دارد و همه آنان چادر را به اختیار، انتخاب نکرده‌اند. دخترانی که به اجبار چادرپوش شده‌اند به شکل‌های مختلف به مقاومت در برابر تحمیل می‌پردازند که برای مثال پوشیدن چادر‌های جلوباز از آن جمله است. همچنین بخشی از شیک‌حجاب‌ها با تلاش جهت اتصال مد و حجاب، و همچنین برند‌پوشی، تلاش می‌کنند تا نگاه جامعه به «چادری‌ها» را اصلاح کنند. در نسل‌تری این وان، تقابل بین «ما» و «دیگری»، نه نسبت به زنان بدحجاب (به تعبیر گفتمان رسمی) بلکه نسبت به زنان باحجابی وجود دارد که این گروه آنان را شلخته‌پوش و متحجر می‌داند. این مطالعه، همچنین الگوپذیری زیاد دختران باحجاب از صفحات مد و آرایش در اینستاگرام را تأیید می‌کند.

کد مقاله 44696
تعداد بازدید 80

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397