عنوان | مفهومسازی برنامه درسی تربیت جنسی با تأکید بر نقش خانواده مدرسه |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای برنامه درسی - دانشگاه شیراز شماره 1 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 88-62 |
کلید واژه | تربیت جنسی برنامههای درسی نظریه زمینهای مفهومسازی تربیت جنسی خانواده مدرسه نقش خانواده مدرسه تربیت جنسی خانواده محور تربیت جنسی مدرسه محور برنامه درسی تربیت جنسی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مفهومسازی برنامه درسی تربیت جنسی با تاکید بر نقش خانواده- مدرسه انجام شده است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد داده بنیاد و روش ظهوریابنده و ابزار مصاحبههای نیمهساختارمند صورت گرفته است. جهت جمع آوری دادهها، از متخصصان در حوزههای مرتبط علمی، آموزشی و اجرایی استفاده شد که با استفاده از نمونهگیری نظری 32 نفر مشارکت داشتند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع مقوله ها و شکلگیری جوهر حوزه بنیادی ادامه یافت. همزمان با مصاحبهها، کدگذاری باز، انتخابی و نظری صورت و مورد اعتباریابی قرار گفت. یافتهها حاکی از آن بود که ادراک متخصصان نسبت به برنامه درسی تربیت جنسی خانواده- مدرسه مرکز ثقل بودن گفتمان فرهنگی تربیت جنسی را نشان میدهد که تعادل برنامه درسی تربیت جنسی خانواده- مدرسه به تعادل آن بستگی دارد. دو مقوله منطق تربیت جنسی خانوادهمحور و رویکرد تربیت جنسی مدرسهمحور به عنوان مقوله های محوری بودند که در ذیل آنها به ترتیب 12 و 11 کد بنیادی شناسایی شدند. با شفافسازی نقشهای خانواده- مدرسه، زمینه لازم برای نوبسترسازی برنامه درسی فراهم می آید. |
کد مقاله | 44674 |
تعداد بازدید | 72 |
|