عنوان | پیش بینی خودپنداره دختران نوجوان بر اساس الگوی ارتباط والد فرزند و خودشناسی انسجامی والدین آنها |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مديريت ارتقاي سلامت - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 5 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1401 |
محدوده صفحات | 65-51 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر نوجوانان تهرانی خودشناسی تهران خودپنداره دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه والد فرزند خودپنداره نوجوانان دختر خودپنداره نوجوانان خودشناسی انسجامی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان متوسطه اول الگوهای ارتباط والد فرزند خودپنداره دختران |
چکیده |
مقدمه: الگوی ارتباط والد-فرزند یکی از اجزای ضروری رشد فرزندان است و اغلب با مهمترین موفقیتهای آنها مانند تواناییهای اجتماعی و شناختی مرتبط است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی خودپنداره دختران نوجوان بر اساس الگوی ارتباط والد- فرزند و خودشناسی انسجامی والدین آنها می باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. از بین آنها 460 دختر نوجوان به همراه یکی از والدینشان به عنوان یک واحد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه خودپنداره" (Self-Concept Questionnaire)، "پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند" (Parent Child Communication Pattern Questionnaire) و "مقیاس خودشناسی انسجامی" (Integrative Self-Knowledge Scale) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. لینک پاسخگویی به پرسشنامهها به صورت آنلاین و در سایت اینترنتی در اختیار دانش آموزان و والدین آنها قرار گرفت. دادههای پژوهش از طریق آنلاین در لینک طراحی شده پاسخگویی به پرسشنامهها جمع آوری شدند. برای تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و آموس نسخه 24 و روش برآورد بیشینه احتمال استفاده شد. یافته ها: الگوی ارتباط والد- فرزند، خودپنداره دختران نوجوان را به صورت منفی پیش بینی کرد (β = -0/141 , P < 0/05). خودشناسی انسجامی والدین، خودپنداره دختران نوجوان را به صورت مثبت پیش بینی نمود (β = 0/548 , P < 0/01). الگوی ارتباط والد-فرزند، خودپنداره دختران نوجوان را به واسطه خودشناسی انسجامی والدین به صورت منفی پیش بینی کرد (β = -0/052 , P < 0/05). نتیجه گیری: خودپنداره دختران نوجوان بر اساس الگوی ارتباط والد- فرزند و خودشناسی انسجامی والدین آنها پیش بینی می شود. برگزاری کارگاه های آموزشی برای خانواده ها جهت ارتقای الگوی ارتباط والد- فرزند و خودشناسی انسجامی والدین پیشنهاد می شود. |
کد مقاله | 44626 |
تعداد بازدید | 97 |
|