• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کارزار انتخاباتی کاندیداهای زن مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی صفحات اینستاگرامی
تعداد صفحات 27
نویسنده سمیه شفیعی - سیده زهرا حسینی‌فر
مشخصات نشریه  جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 11 پیاپی 43
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 151-125
کلید واژه انتخابات  مجلس شورای اسلامی  زنان در مجلس شورای اسلامی  شبکه‌های اجتماعی  کاندیداهای زن  مشارکت سیاسی  مشارکت سیاسی زنان  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  اینستاگرام  دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی  تبلیغات سیاسی  
چکیده پژوهش حاضر به بررسی کارزار کاندیداهای زن در جریان رقابت های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۸) و پست های ارائه شده در صفحات اینستاگرامی آنان می پردازد تا دریابد آنان چگونه و از چه ظرفیت های این پلتفرم رایج و پرطرفدار در جهت تبلیغات سیاسی و چانه‌زنی برای جلب نظر رأی‌دهندگان بومی بهره گرفته‌اند. در جهت مطالعه اکتشافی و بررسی نمونه‌های متنوع، صفحات ۸ کاندیدای برنده و بازنده مناطق خارج از مرکز و به‌ویژه حوزه‌های انتخابیه دربردارندۀ اقوام و اقلیت‌های قومی رصد و اطلاعات منتشرۀ تصویری و متنی در ایام مجاز تبلیغات مورد تحلیل قرار گرفت. مجموع داده‌های ۱۲۱ پست از بُعد مدت زمان فعالیت، تعداد پست‌ها، تعداد کامنت‌ها، تعداد کلمات، نوع تصاویر، تعداد لایک، تعداد دنبال‌کنندگان مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفت.
نتایج نشان می‌دهد کاندیداهای زن و ستادهای انتخاباتیشان از ظرفیت‌های فضای مجازی اینستاگرامی در کارزار انتخاباتی برحسب متغیرهای مذکور بهره چندانی نبرده‌اند؛ چه بسا شیوه‌های ارتباطات رودررو و با پشتوانۀ روابط خویشاوندی- قومی تعیین‌کنندۀ رفتار رأی‌دهی به این کاندیداها بوده باشد. بااین‌حال معیارهایی چون عدم ارائۀ فرصت کامنت‌گذاری به مخاطبان، عدم بیان گرایش سیاسی، عدم موضع‌گیری نسبت به موضوعات مرتبط با وضعیت زنان و مطالباتشان در پهنۀ اجتماع محلی از یک‌سو و نیز تحلیل محتوای کیفی تصاویر تبلیغاتی آنان در صفحات شخصی از سوی دیگر نشان می‌دهد دروازه‌بانان عرصه‌های رسانه‌های قدیمی همچنان حاضر بوده و در نتیجه کاندیداهای زن مورد مطالعه در جهت تأمین امنیت آرای خود در رسانه پرطرفدار اینستاگرام بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند.

کد مقاله 44614
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397