• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مجازی طرح محقق ساخته حبل المتین با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر
تعداد صفحات 22
نویسنده سیده سمانه صادقی نساج - محمدرضا بهدار - جهانگیر میرزاوندی
مشخصات نشریه  فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سال 12 شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 294-273
زبان فارسی
کلید واژه حجاب  عفاف  قرآن  دانشجویان دختر  آیات حجاب  آموزش مجازی  فضای مجازی  اثربخشی آموزش  آموزه‌های قرآنی  حجاب دانشجویان  پایبندی به حجاب  حجاب دختران  تفسیر تنزیلی  طرح حبل المتین  دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک  
چکیده هدف: یکی از مهم‌ترین وظایف نخبگان و فعالان عرصۀ فرهنگی، ارائۀ طرح های نو و کارامد به منظور ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب زنان جامعۀ اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی طرح «حبل‌المتین» با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب، بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر انجام شد. روش: طرح حبل‌المتین با استفاده از مراحل و راهبردهای آموزه‌های قرآنی عفاف و حجاب، بر اساس تفسیر تنزیلی به دست آمد. در ادامه از جامعۀ آماری 600 نفرۀ دانشجویان دختر در حال تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی، انتخاب و در دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل، جایگشت شدند. گروه آزمایش به مدت 30 روز در فضای مجازی، تحت آموزش طرح حبل‌المتین قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامۀ معتبر هشت گویه‌ای «مقیاس اسلامی پایبندی به حجاب» با روایی 09/. استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ در این پژوهش، 75/0 به دست آمد؛ لذا پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیّرۀ مانکوا انجام شد. یافته‌ها: 38 درصد از تفاوتهای فردی در پس‌آزمون، مربوط به تأثیر آموزش مجازی طرح حبل‌المتین بود. به ترتیب، آموزش مراحل سه‌گانۀ شناخت اصول دین، فرهنگ‌سازی غیر مستقیم عفاف و حجاب با تأکید غالب بر عفاف و تشریع روشن احکام عفاف و حجاب، منجر به رشد مؤلفه‌های «نگرش به حجاب» و «التزام عملی به حجاب» و در نهایت، رشد «پایبندی به حجاب» شد. نتیجه‌گیری: آموزش طرح حبل‌المتین در فضای مجازی، پابندی به حجاب دانشجویان دختر را به گونۀ معناداری افزود.

کد مقاله 44581
تعداد بازدید 92

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397