عنوان
|
اثربخشی آموزش مجازی طرح محقق ساخته حبل المتین با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سیده سمانه صادقی نساج - محمدرضا بهدار - جهانگیر میرزاوندی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال 12 شماره 2 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
294-273 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حجاب عفاف قرآن دانشجویان دختر آیات حجاب آموزش مجازی فضای مجازی اثربخشی آموزش آموزههای قرآنی حجاب دانشجویان پایبندی به حجاب حجاب دختران تفسیر تنزیلی طرح حبل المتین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک
|
چکیده
|
هدف: یکی از مهمترین وظایف نخبگان و فعالان عرصۀ فرهنگی، ارائۀ طرح های نو و کارامد به منظور ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب زنان جامعۀ اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی طرح «حبلالمتین» با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب، بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر انجام شد. روش: طرح حبلالمتین با استفاده از مراحل و راهبردهای آموزههای قرآنی عفاف و حجاب، بر اساس تفسیر تنزیلی به دست آمد. در ادامه از جامعۀ آماری 600 نفرۀ دانشجویان دختر در حال تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب و در دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل، جایگشت شدند. گروه آزمایش به مدت 30 روز در فضای مجازی، تحت آموزش طرح حبلالمتین قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامۀ معتبر هشت گویهای «مقیاس اسلامی پایبندی به حجاب» با روایی 09/. استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ در این پژوهش، 75/0 به دست آمد؛ لذا پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیّرۀ مانکوا انجام شد. یافتهها: 38 درصد از تفاوتهای فردی در پسآزمون، مربوط به تأثیر آموزش مجازی طرح حبلالمتین بود. به ترتیب، آموزش مراحل سهگانۀ شناخت اصول دین، فرهنگسازی غیر مستقیم عفاف و حجاب با تأکید غالب بر عفاف و تشریع روشن احکام عفاف و حجاب، منجر به رشد مؤلفههای «نگرش به حجاب» و «التزام عملی به حجاب» و در نهایت، رشد «پایبندی به حجاب» شد. نتیجهگیری: آموزش طرح حبلالمتین در فضای مجازی، پابندی به حجاب دانشجویان دختر را به گونۀ معناداری افزود.
|