عنوان | مطالعه جامعهشناسی انگیزه و پیامدهای جراحی زیبایی در زنان شهر ایلام |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگ ایلام - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام پیاپی 75-74 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 39-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایلام زنان و جراحی زیبایی زنان ایلام تحلیل مضمون عمل زیبایی مطالعه جامعهشناختی اقدام به جراحی زیبایی تمایل به جراحی زیبایی انگیزه جراحی زیبایی |
چکیده |
پدیدۀ جراحی زیبایی در سالیان اخیر مورد اقبال بسیار زیاد زنان ایرانی از جمله زنان ایلامی بوده و چرایی جامعه شناختی این پدیده، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناسانۀ پدیدۀ جراحی زیبایی در بین زنان انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و بر حسب شیوۀ گردآوری داده ها، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. داده های مطالعه از طریق نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های عمیق نیمهساختاریافته با 16 نفر از بانوان 30 تا 65 سالۀ شهر ایلام که تجربۀ جراحی زیبایی بدن دارند گردآوری گردید. تحلیل داده ها نیز طی سه مرحلۀ کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در مرحلۀ کد گذاری باز 78 کد نهایی شدند. در مرحلۀ کد گذاری محوری 15 مقولۀ فرعی و در مرحلۀ سوم 6 مقولۀ اصلی که بیانگر ابعاد کیفی گرایش زنان دارای تجربۀ جراحی زیبایی بود، شناسایی گردید. در مقولۀ خودانگارۀ منفی زنان، ابعاد فرعیِ منفی گرایی ذهنی، ترس ناشی از طرد شدن و واکنش های تدافعی استحکام بخشی به ساختار خانواده؛ در مقولۀ فشارهای هنجاری بیرونی، ابعاد فرعیِ تبلیغات و برنامه های پروپاگاندا، هنجارهای اجتماعی، تفسیر اجتماعی فرد، انگاره های مذهبی - اعتقادی و اعتماد به تخصص پزشکان؛ در مقولۀ فشارهای هنجاری درونی، ابعاد فرعیِ ابرازگرایی بدنی، انگیزه های درونی کسب زیبایی و رقابت جویی؛ در مقولۀ زمینه های روانشناختی، ابعاد فرعیِ بسترهای شناختی - روانشناسانه و اجبار پزشکی؛ در مقولۀ بازخورد عملیاتی جراحی، ابعاد فرعیِ پیامدهای مثبت و پیامدهای منفی و در مقولۀ تحصیل پایگاه اقتصادی و اجتماعی بالا، مقولۀ فرعیِ پایگاه اقتصادی- اجتماعی شناسایی شد. |
کد مقاله | 44575 |
تعداد بازدید | 105 |
|