عنوان
|
زن جدید به مثابه امر مدرن شهری در سینمای موج نوی پیشاانقلاب: مورد مطالعه، فیلمهای آقای هالو (1349) و بلوچ (1351) |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
جواد نعمت اللهی - علیرضا صیاد |
مشخصات نشریه
|
مطالعات ميان رشتهاي در علوم انساني - پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شماره 2 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
150-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سینما زن در سینما زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران تصویر زن در سینمای ایران مدرنیزاسیون فیلمهای ایرانی بازنمایی رسانهای بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلم سینمایی آثار سینمایی زن جدید سینمای موج نو کلان شهر مدرن فیلم آقای هالو فیلم بلوچ
|
چکیده
|
زن جدید ایرانی با آزادیهای نسبی بهخصوص در زمینۀ فعالیتهای اجتماعی، در دورۀ پهلوی و در نتیجۀ فرایند مدرنیزاسیون، در سطح کلانشهرها ظاهر شد. اما این آزادی به مذاق مردان ایرانی، حتی قشر روشنفکر آنان خوش نیامد. برای مثال، سینمای موج نو بهعنوان شکل روشنفکرانۀ سینمای ایران در آن زمان، کهنگاهی انتقادی نسبت به فرایند مدرنیزاسیون آمرانۀ شاه داشت و گاهی حتی رویکردی تجددستیزانه نشان میداد و عموماً با بازنمایی فریبایی ظاهری و پوچی باطنی زن جدید، و ارائۀ تصویری از وی بهمثابۀ مظهر سبک زندگی جدید و نماد زوال فرهنگ اصیل ایرانی، سعی در تقبیحش داشت. این مقاله که به روش توصیفیـتحلیلی نوشته شده است، بازنمایی زن جدید را در دو فیلم آقای هالو و بلوچ، متعلق به سینمای موج نوی ایران، بررسی، و نتیجهگیری میکند زن جدید که همچون دیگر پدیدههای زندگی مدرن باعث ازدسترفتن سیطرۀ سابق مردان شده است، سینماگران را به تصویرکردن وی همچون کالای جذاب، سطحی و پرخطر کلانشهر مدرن مجاب میکند. او پدیدهای میشود که همراستا با دیگر پدیدههای مدرن و حتی در رأس و اهم آنها، مردان و فرهنگ ایرانی را به قهقرا میکشاند. در واقع، این فیلمها در قالب بومیگرایی و انتقاد از مدرنیزاسیون ناقصِ شاه، به تجددستیزی و دفاع از سنتهای مردسالارانه و بازپسگیری کنترل ازدسترفته برمیخیزند. بازنمایی سینماییِ جنسیت، اهمیت بسزایی در مطالعات جامعهشناختی هنر دارد و مقاله با بررسی نمایش زن جدید در سینمای دغدغهمند موج نو، به عمق مشکلات جنسیتی در جامعۀ ایران اشاره میکند.
|