عنوان | اثربخشی آموزش تابآوری خانوادگی بر خودکارآمدی خانوادههای نظامی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم و فنون نظامی - دانشكده فرماندهي و ستاد آجا سال 18 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 244-227 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانوادههای نظامی خودکارآمدی تابآوری خانواده آموزش تابآوری تابآوری |
چکیده |
واژه تابآوری خانواده به فرایندهای انطباقی و مقابله ای خانواده به عنوان یک واحد کارکردی اشاره دارد. در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی مفهوم سازی میکند که؛ نه تنها خانوادهها را اصلاح میکند، بلکه آنها را آماده میسازد تا با چالشهای آینده نیز روبه رو شوند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تابآوری خانوادگی بر خودکارآمدی خانوادههای نظامی در کوی سازمانی لویزان انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر بهصورت داوطلبانه که دارای کمترین نمره تابآوری را داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. سپس آموزش مؤلفههای تابآوری خانوادگی برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل از هیچگونه درمانی برخوردار نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سطوح خودکارآمدی شرر (1982) استفاده گردید و دادههای به دست آمده به شیوه تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مؤلفههای تابآوری خانوادگی بر روی میزان خودکارآمدی (61.76 = F و 0.46 = P = 0.000 = Eta) خانوادههای نظامی بود. بسته آموزش تابآوری خانوادگی تدوین شده ارتباط مثبت معناداری با خودکارآمدی خانواده نظامی دارد. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که کاربرد آموزش مؤلفههای تابآوری در فضای کار برای خانوادههای نظامی میتواند در ارتقاء مؤلفههای خودکارآمدی و همچنین افزایش آگاهی و بالا بردن میزان خودکار آمدی اجتماعی آنها موثر باشد. |
کد مقاله | 44566 |
تعداد بازدید | 97 |
|