عنوان
|
تحلیل نشانهشناختی بازنمایی خانواده در مجموعههای داستانی (سریال) تلویزیونی (مطالعه موردی: مجموعه لحظه گرگ و میش) |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
جمال محمدی - صدیقه پیری - بختیار غریبی |
مشخصات نشریه
|
رسانههای دیداری و شنیداری – دانشگاه صدا و سیما شماره 2 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
28-5 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحولات خانواده بازنمایی سریالهای تلویزیونی مجموعههای تلویزیونی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی خانواده آرمانی بازنمایی تلویزیونی تحلیل نشانه شناختی بازنمایی خانواده دگردیسی نهاد خانواده لحظه گرگ و میش
|
چکیده
|
خانواده از جمله مضامین و بن مایه های محوری مجموعههای تلویزیونی است. پژوهش حاضر به مطالعۀ نشانهشناختی یکی از پربینندهترینِ این مجموعهها، با عنوان لحظۀ گرگ و میش، میپردازد که موضوع اصلی آن تحول خانواده در دهههای گذشته است. از مدل نشانهشناسی جان فیسک برای تحلیل متن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که لحظۀ گرگ و میش با کاربست انواع مختلف رمزگان سعی در دراماتیزهکردن سویههای عادی زندگی خانوادگی و ایدهآلیزهکردن خصایل پیشامدی آن دارد تا شکلی از خانوادۀ آرمانی را که غیرتاریخی و ماورایی است بهمنزلۀ الگو معرفی کند. ویژگیهایی مثل اقتدار مردانه، خانوادۀ گسترده، فرزندآوری و همسرگزینی ستایش میشود و برای تعارضها و واگراییهایی خانواده صرفاً راهحلهایی اخلاقی و فردی تجویز میشود. خانوادۀ آرمانی پاسخگویی تمامی نیازها و خواستههای اعضا است و یگانه مأمن باثبات و تسلابخش است که فرد باید در پناه آن به جستجوی کمال برآید. برخی از عمدهترین مضامین این مجموعه که در سطح هر سه نوع رمزگان برساخت و بازنمایی میشود عبارتند از: نوستالژی گذشتۀ طلایی؛ بازتولید ایدئولوژی مردسالاری؛ دراماتیزه کردن امور روتین و روزمره از طریق خلق صحنهها، نماها و سکانس-های نامتعارف؛ توجیه اطاعت فرد از نهادهای ریشهدار سنتی؛ پنهان نمودن نقش ساختارهای اجتماعی؛ روانشناسانه کردن مسایل اجتماعی؛ ارایۀ راهحل فردی برای غلبه بر شکاف نسلی؛ برجسته کردن نقش افراد در کمرنگشدن اعتماد اجتماعی؛ و بازنمایی تنوع گروههای اجتماعی و سبکهای زندگی در قالب دوگرایی خیر و شر.
|