• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل جامعه‌شناختی بازنمایی سبک زندگی اسلامی ایرانی خانواده در سیمای جمهوری اسلامی
تعداد صفحات 34
نویسنده رضا همتی تجرق - داوود نعمتی انارکی - سید محسن بنی هاشمی
مشخصات نشریه  مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 3 پیاپی 17
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 132-99
کلید واژه تلویزیون  خانواده در تلویزیون  بازنمایی  سبک زندگی  بازنمایی رسانه‌ای  خانواده در رسانه ملی  تحلیل جامعه‌شناختی  خانواده  رسانه‌های جمعی  بازنمایی تلویزیونی  صدا و سیما  سبک زندگی اسلامی  برنامه به خانه بر می گردیم  بازنمایی خانواده  سبک زندگی خانوادگی  برنامه‌های تلویزیونی  شیوه بازنمایی  سبک زندگی ایرانی اسلامی  سبک زندگی اسلامی ایرانی  تلویزیون ایران  برنامه سیمای خانواده  برنامه هزار راه نرفته  
چکیده امروزه رسانه‌ها و بویژه تلویزیون در ترویج سبک زندگی در بین مخاطبان خود نقش محوری و اساسی ایفا می کنند. رسانه ها با به نمایش گذاشتن موئلفه های سبک زندگی، مردم جامعه خود را به سمت آنچه که مورد نظرشان است هدایت و راهبری می کنند. سیمای جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نیست و بنظر می رسد در تلاش است تا با به نمایش گذاشتن مؤلفه ها و شاخص های سبک زندگی اسلامی ایرانی، مخاطبان خود را با این شاخص ها آشنا ساخته تا از بروز برخی از آسیب های فرهنگی نشأت گرفته از فرهنگ های دیگر جلوگیری شود. تحقیق پیش رو که به روش تحلیل محتوای کیفی هدفمند (QCA) انجام شده است در نظر دارد به این سئوال پاسخ دهد که بازنمایی سبک زندگی اسلامی ایرانی خانواده درسیمای جمهوری اسلامی چگونه و بر اساس چه شاخص هایی بوده است و تحلیل جامعه شناختی این رویکرد سیمای جمهوری اسلامی با وجود برخی ازواقعیت های اجتماعی چیست. به همین منظور با تحلیل برنامه های خانواده محور تلویزیونی"به خانه بر می گردیم، سیمای خانواده و هزار راه نرفته" تلاش شده تا به سئوال این تحقیق پاسخ داده شود. مهمترین نتایج حاصل از این مطالعه عبارتند از: شاخص اجتماعی با تعداد 4 نوع مقوله اصلی و 27 نوع زیرمقوله بیشترین شاخص پرداختی، شاخص مذهبی با 4 نوع مقوله و 20 نوع زیرمقوله دومین شاخص پرداختی و شاخص فرهنگی با 4 نوع مقوله اصلی و 11 زیر مقوله سومین شاخص اصلی پرداختی در برنامه های خانواده محور سیمای جمهوری اسلامی از منظر تعداد مقولات و زیر مقولات مشخص شد. همچنین در برنامه "هزار راه نرفته" رویکرد پرداخت به مقوله ارتباطات خانوادگی شاخص اجتماعی با تعداد 9 نوع زیر مقوله دارای بیشترین اهمیت، در برنامه "به خانه برمی گردیم" رویکرد پرداخت به مقوله ویژگی های اخلاقی جامعه شاخص مذهبی با تعداد 5 نوع زیر مقوله دارای بیشترین اهمیت و در برنامه "سیمای خانواده" مقوله ارتباطات خانوادگی شاخص اجتماعی با تعداد 6 نوع زیرمقوله دارای بیشترین اهمیت بوده است که در قالب اصلی گفتگو با کارشناس و میهمانان و دیگر قالب ها مانند ترانه و سرود، میان برنامه، برنامه آموزشی، هنری، آشپزی و گزارش تصویری بازنمایی و به آن پرداخته شده است.

کد مقاله 44562
تعداد بازدید 44

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397