عنوان
|
طراحی الگوی ساختاری رضایت زناشویی مادران دارای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس ادراک مثبت و سازش یافتگی با میانجی گری بخشایش گری مادران |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
محمدرضا جهان - اکبر محمدی - مجید قدمی |
مشخصات نشریه
|
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 3 پیاپی 85 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
34-21 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی فرزند پسر سازگاری اجتماعی بخشش اختلال رشد مادران کودکان استثنایی والدین کودکان استثنایی کودکان استثنایی رضایتمندی زناشویی زنان بخشایشگری کودکان با نیازهای خاص طراحی الگو سمنان مادران فرزندان با نیازهای ویژه الگوی ساختاری دانشآموزان استثنایی دانشآموزان مدارس استثنایی دانشآموزان با نیازهای ویژه دانشآموزان پسر مادران کودکان نارساییهای رشدی مادران کودکان نارساییهای هوشی اختلال هوشی سازش یافتگی ادراک مثبت فرزند استثنایی رضایت زناشویی مادران
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری رضایت زناشویی مادران دارای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس ادراک مثبت و سازشیافتگی با میانجیگری بخشایشگری مادران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام مادران دانشآموزان پسر با نارساییهای رشدی و هوشی شهر سمنان که فرزند آنها در مدارس استثنایی شهر سمنان در سال تحصیلی 97- 98 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد که از این تعداد 200 نفر از دو مدرسه استثنایی دخترانه و پسرانه با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایتمندی زناشویی انریچ، مقیاس ادراک مثبت ایسکسون و پاینس، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل و سیاهه بخشایشگری انرایت استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین رضایت زناشویی با مؤلفههای بخشایشگری، ادراک مثبت و سازگاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0 > p). همچنین بین مؤلفههای بخشایشگری با ادراک مثبت و سازگاری نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0 > p). تنها بین بخشایشگری و رضایت زناشویی با مؤلفه سازگاری تندرستی رابطه معناداری به دست نیامد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که الگوی آزمونشده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت بخشش از جمله فرایندهای مهمی است که چه بهطور مستقیم و چه بهطور غیرمستقیم از راه افزایش تأثیر مثبت عواملی مانند ادراک مثبت و سازشیافتگی سبب افزایش رضایت زناشویی میشود.
|