عنوان
|
اثربخشی آموزش خانواده محور مبتنی بر مدیریت رفتاری والدین بر نشانههای بالینی و عملکرد تحصیلی کودکان واجد اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
محمود جعفرنژاد - باقر غباری بناب - فریبرز باقری |
مشخصات نشریه
|
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 2 پیاپی 84 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
60-45 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان دبستانی قزوین (شهرستان) آموزش والدین عملکرد تحصیلی پیشرفت تحصیلی کودکان مدیریت رفتار کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه نشانگان بالینی آموزش خانواده محور آموزش مدیریت رفتاری والدین برنامه آموزشی خانواده محور برنامه مدیریت رفتاری خانواده محور
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی خانوادهمحور مبتنی بر مدیریت رفتاری والدین و بررسی اثربخشی آن بر نشانههای بالینی و عملکرد تحصیلی کودکان واجد اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش: این مطالعه با روش نیمهآزمایشی و گمارش تصادفی با پیشآزمون، پسآزمون اجرا شد. جامعه آماری تمامی کودکان واجد اختلال نقص توجه/بیش فعالی دبستانهای شهر قزوین و والدین آنها بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 40 نفر از آنها انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی دردو گروه 20 نفری برای هر یک از گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بهمنظور ارزیابی نشانههای بالینی اختلال از مقیاس درجهبندی والدین و معلم (SNAP – IV) استفاده شد. از آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته هم بهمنظور ارزیابی عملکرد تحصیلی استفاده شد. والدین گروه آزمایش در ده جلسه آموزش مدیریت رفتاری مبتنی بر رویکرد رفتاری شرکت داده شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: مطالعۀ حاضر نشان داد که مداخلههای خانوادهمحور مبتنی بر آموزش مدیریت رفتاری به والدین دارای کودکان واجد نقص توجه/بیش فعالی بهطور معناداری (01/0 > P ) اثربخش بوده و نشانههای بالینی اختلال را در کودکان آنها کاهش داد. همچنین در بهبود عملکرد تحصیلی این کودکان، مؤثر بود (01/0 > P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان از این برنامه بهمنظور بهبود نشانههای بالینی و عملکرد تحصیلی چنین کودکانی بهره گرفت. بهاینترتیب برنامهریزی برای استفاده از برنامه مدیریت رفتاری برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
|