عنوان
|
تبیین الگوی برنامه درسی چندفرهنگی درس علوم اجتماعی دوره اول متوسطه با تأکید بر رویکرد فمینیستی: سنتزپژوهی |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
الهه اسماعیلی - علیرضا صادقی - محمود مهرمحمدی |
مشخصات نشریه
|
پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 19 شماره 2 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
136-112 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فمینیسم کتابهای درسی چندفرهنگی دروس علوم اجتماعی دوره متوسطه کتابهای درسی ایران رویکردهای فمینیستی برنامههای درسی برنامه درسی مقطع متوسطه دوره اول متوسطه چندفرهنگگرایی سنتزپژوهی الگوی برنامه درسی محتوای کتاب محتوای کتاب درسی آموزش چندفرهنگی درس علوم اجتماعی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی درس علوم اجتماعی دورۀ اول متوسطه با تأکید بر رویکرد فمینیستی است. رویکرد این پژوهش، کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. میدان مطالعه شامل بررسی مقالات خارجی و داخلی چندفرهنگ گرایی و فمینیسم و روش نمونهگیری، هدفمند از نوع ملاکمدار بوده است. برای این منظور، یازده مقالۀ داخلی و هفت مقالۀ خارجی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، استفاده از نتایج حاصل از تحلیل و تفسیر دادهها بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. یافتۀ نهایی این پژوهش که الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی بود، طراحی شد. عناصر این الگو عبارتند از: 1) اهداف با شش مؤلفه 2) محتوا با دوازده ویژگی 3) سازماندهی محتوا با چهار روش 4) روشهای تدریس با یازده روش 5) روش های ارزشیابی با هشت روش 6) پیش بینی فعالیت های یاددهی-یادگیری، 7) سازماندهی فعالیت های یادگیری و روش های ارائۀ آموزش و پاسخ. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود واقعیتها و ویژگیهای تکثر فرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی یا توجه به «زنان چندفرهنگی ایران»، در تدوین و بازنگری اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد به طوری که واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی جامعه در اسناد مربوط منعکس شود. همچنین در تدوین کتابهای درسی و محتوای آنها به مؤلفههای آموزش چندفرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی توجه ویژهای شود.
|