عنوان | رابطه سواد رایانهای و سواد تحلیلی با خلاقیت در دانشآموزان: نقش تعدیل کننده جنسیت |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 175-147 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر خلاقیت دانشآموزان دانشآموزان دختر دبیرستانی گیلان (استان) دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر دانشآموزان دوره متوسطه دوم سواد رایانهای سواد تحلیلی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط سواد تحلیلی و سواد رایانه ای با خلاقیت و با نقش تعدیل کنندگی جنسیت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان بوده است. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از ملاک کلاین 384 نفر (191 دختر و 193 پسر) بود که به روش خوشه ای و به شیوه حضوری و الکترونیکی انتخاب شدند. ابزار سنجش متغیرها شامل آزمون خلاقیت عابدی، پرسش نامه محقق ساخته سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بود. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون Z مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اثر سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بر خلاقیت دانش آموزان مثبت و معنی دار است. هم چنین تاثیر سواد رایانه ای به واسطه جنسیت بر خلاقیت معنی دار بود. رابطه سواد رایانه ای با سواد تحلیلی مثبت و معنی دار بوده است. نتیجه گیری: نتایج می تواند در پیش بینی خلاقیت در دانش آموزان پسر و دختر مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 44556 |
تعداد بازدید | 102 |
|