عنوان | تدوین مدل ساختاری نگرش کارآفرینی بر اساس ادراک حمایت خانواده و رقابتجویی |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 4 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 136-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کارآفرینی یزد (شهرستان) حمایت خانواده دانشآموزان دبیرستانی رقابتجویی مدل ساختاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم نگرش کارآفرینی ادراک از حمایت خانواده |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری رقابتجویی در رابطه بین ادراک حمایت خانواده و نگرش کارآفرینی در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 415 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رقابتجویی فرانکن و همکاران (1995)، نگرش کارآفرینی دلیجه (1396)، ادراک از حمایت خانواده پروسیدانو و هلر (1983) استفاده شد و دادههای حاصل در دو سطح آمار توصیفی (توصیف چگونگی پراکندگی دادهها) و استنباطی (آزمون فرضیههای پژوهش و برازش مدل اندازه گیری) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین ادراک از حمایت خانواده و رقابتجویی و نیز بین رقابتجویی و نگرش کارآفرینی اثر معنادار مستقیم وجود دارد (01/0 > P). از سوی دیگر، ادراک از حمایت خانواده می تواند از طریق نقش واسطه رقابتجویی بر نگرش کارآفرینی اثر معنادار غیرمستقیم داشته باشد که میزان اثر آن برابر با 20% بود. نتیجهگیری: با تقویت روحیه رقابتجویی مثبت و افزایش حمایت خانواده، میتوان نگرش کارآفرینی را در دانشآموزان بالا داد. |
کد مقاله | 44555 |
تعداد بازدید | 96 |
|