• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی تجربه زیسته مادران در مهیاسازی فرزندان دختر برای انجام تکالیف عبادی
تعداد صفحات 28
نویسنده فاطمه رمضانی - رضا جعفری هرندی
مشخصات نشریه  مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 7 شماره 2 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 108-81
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  فرزند دختر  تجربه زنان  تجربه زیسته  قم (شهرستان)  تربیت فرزندان  تجارب مادران  تربیت دختران  تربیت فرزند در خانواده  تربیت عبادی  تربیت عبادی فرزندان   تربیت نوجوانان  فرزندان نوجوان  تکالیف عبادی  مهیاسازی دختران  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بازنمایی تجربه زیسته مادران در مهیاسازی فرزندان دختر برای انجام تکالیف عبادی صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق، پدیدارشناسی است. جامعه آماری، مادرانِ دختران نوجوان شهر قم می­ باشند، که از میان ایشان بر اساس روش نمونه­ گیری هدفمند، سیزده نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب، و برای گردآوری اطلاعات از ایشان از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل یافته­ ها از روش کلایزی استفاده شده است.
یافته ها: پس از تحلیل و تنظیم نتایج، مولفه ­های مربوط به مهیاسازی دختران برای انجام تکالیف عبادی، در قالب 7 مضمون اصلی و 20 مضمون فرعی مورد اشاره و تبیین قرار گرفته است که مضامین اصلی عبارتند از: بهره­ جویی از فضاها و مراسمات مذهبی، بهره­ گیری از سرگرمی­ ها و ابزارهای کودکانه، استفاده از مشوق­ ها، الگودهی و مراقبت بر الگوها، مشارکت طلبی و تکلیف ­سپاری، تعلیم و تمرین، نظارت و اصلاح.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می­ شود مادران، سنین کودکی فرزندان­شان را دریابند و تربیت عبادی دختران خویش را به تعویق نیندازند و برای تحقق این مهم، از راهکارهای تجربه شده بهره گیرند تا بعد از سن تکلیف، فرزندان­شان با سهولت و تعهد بیشتری، پیگیر انجام وظایف عبادی خویش گردند.

کد مقاله 44553
تعداد بازدید 58

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397