عنوان | بررسي رابطه پرخاشگري آشکار و ارتباطي با سازگاري عاطفي _ اجتماعي دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدايي |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1382 |
محدوده صفحات | 125-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر پرخاشگری سازگاری عاطفی |
موضوع | تربيت در خانواده |
چکیده |
هدف از اين پژوهش بررسي پرخاشگري (ارتباطي) و رابطه آن با سازگاري عاطفي ـ اجتماعي دانشآموزان بود. بدين منظور 243 دانشآموز دختر و پسر (121 پسر و 122 دختر) سال چهارم ابتدايي دبستانهاي دولتي شهر شيراز مورد بررسي قرار گرفتند. براي سنجش سازگاري عاطفي ـ اجتماعي آزمودنيها از دو مقياس داراي چهار زير مقياس، پرخاشگري ارتباطي، پرخاشگري آشكار، رفتار جامعهپسند و احساس افسردگي بود. علاوه بر اين مقياس مربوط به همسالان دو گويه براي جامعه سنجي مثبت و منفي و مقياس مربوط به معلم يك گويه براي ارزيابي ميزان محبوبيت دانشآموزان داشت. به منظور تعيين ساختار عاملي اين دو ابزار، از روش تحليل عامل استفاده گرديد و نتايج حاصل نشان داد در مقياس همسالان هر 4 عامل پيشبيني شده از هم تفكيك شدند، اما در ابزار مربوط به معلم دو رفتار پرخاشگري آشكار و ارتباطي از هم قابل تشخيص نبودند و فقط سه عامل از هم تفكيك شدند. براي تعيين پاياني اين دو مقياس از روش آلفاي كرونباخ استفاده شد. نتايج نشانه پايايي مطلوب و قابل قبول هر دو ابزار بود. نتايج تحقيق به قرار زير بود:\r\n\r\n1ـ بين پرخاشگري آشكار و ارتباطي و سازگاري عاطفي ـ اجتماعي دانشآموزان رابطه معنيدار وجود دارد.\r\n\r\n2ـ پرخاشگري آشكار پسران به طور معنيدار بيشتر از دختران و پرخاشگري ارتباطي دختران به طور معنيدار بيشتر از پسران است.\r\n\r\n3ـ بين ارزيابي معلمان و دانشآموزان از پرخاشگري، آشكار و ارتباطي همبستگي معنيدار وجود دارد. |
کد مقاله | 4431 |
تعداد بازدید | 896 |
|