عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر نوع انتخاب زوجهای جوان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
محسن خانبانی - محسن گلپرور - اصغر آقایی جوشقانی |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 23 شماره 2 پیاپی 88 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
1401 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ازدواج همسرگزینی ازدواج موفق اصفهان زوجین شهر اصفهان زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجین جوان نظریه انتخاب آموزش زوجین زوجین تازه ازدواج کرده نوع انتخاب همسر آموزش ازدواج موفق آموزش نظریه انتخاب نوع انتخاب انتخاب هیجانی انتخاب اجباری
|
چکیده
|
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر نوع انتخاب زوج های جوان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری کلیه زوج های تازه ازدواج کرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره اصفهان در تابستان 1398 بودند. 45 زوج از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 زوج) گمارده شدند. از پرسشنامه نوع انتخاب (Khanbani et al, 2014) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب هر یک طی 5 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج نشان داد در متغیر انتخاب هیجانی، در پس آزمون فقط بین گروه آموزش ازدواج موفق با گروه آموزش نظریه انتخاب (p < 0/05) و در مرحله پیگیری نیز فقط بین دو گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب با گروه کنترل (p < 0/01) و در متغیر انتخاب اجباری فقط در مرحله پیگیری بین دو گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب با گروه کنترل تفاوت معنادار است (p < 0/05). با توجه به تاثیر آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر افزایش عقلانیت در نوع انتخاب زوج های جوان، استفاده از این آموزش ها در مراکز مشاوره پیشنهاد می شود، تا ازآسیب پذیری انتخاب های هیجانی و اجباری پیشگیری شود.
|