• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بر اساس نقش میانجی نگرانی از تصویر بدنی در نوجوانان
تعداد صفحات 12
نویسنده زینب خانجانی - هانیه پاکروان - نگار قدیمی - سیده سمیه اسدی
مشخصات نشریه  رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 3 پیاپی 72
تاریخ انتشار خرداد - 1401
محدوده صفحات 46-35
زبان فارسی
کلید واژه تصویر بدنی  شبکه‌های اجتماعی  تبریز  نگرانی از تصویر بدنی  عمل زیبایی  اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی  نگرش به جراحی زیبایی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نگرانی از تصویر بدنی در رابطه نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در نوجوانان انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. به‌ منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه نوجوانان 14 تا 18 ساله مدارس شهر تبریز در سال 1400، نمونه‌ای به حجم 357 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه­ های اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی SMD (ایجندن و همکاران، 2016)، نگرش به جراحی زیبایی ACSS (هاندرسون و هاندرسون، 2005) و نگرانی از تصویر بدنی BICI (لیتلتون و همکاران، 2005) استفاده شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل مسیر استفاده شد که نتایج بیانگر برازش نسبتا مطلوب مدل فرضی پژوهش بود. یافته‌ها نشان داد اثر مستقیم اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی (13‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/0 β = ) و نگرانی از تصویر بدنی (41‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/0 β = ) بر نگرش به جراحی زیبایی و همچنین اثر غیرمستقیم اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی از طریق متغیر میانجی نگرانی از تصویر بدنی (26‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/0 β = ) مثبت و معنی دار است ( 05/0 p < ). با توجه به اینکه اثر غیرمستقیم اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی از طریق متغیر میانجی نگرانی از تصویر بدنی بیشتر از اثر مستقیم اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بر نگرش به جراحی زیبایی است؛ بنابراین می­ توان نتیجه گرفت که نگرانی از تصویر بدنی می­ تواند رابطه بین نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را میانجی­گری کند.

کد مقاله 44464
تعداد بازدید 71

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397