عنوان | پیش بینی اختلال تنظیم هیجان بر اساس خودشفقت ورزی و خوداثرمندی تحصیلی در نوجوانان: نقش تعدیل گر جنسیت |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 178-155 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر نوجوانان تهرانی تنظیم هیجانی تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی خوداثرمندی نوجوانان دختر دبیرستان تهران دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی مشکلات تنظیم هیجانی منطقه 2 تهران دانشآموزان نوجوان شفقت خود منطقه 1 تهران دانشآموزان پسر پسران نوجوان دانشآموزان دوره متوسطه دوم خوداثرمندی تحصیلی |
چکیده |
هدف از این پژوهش تعیین رابطه خوداثرمندی تحصیلی و خودشفقت ورزی با اختلالهای تنظیم هیجان در نوجوان با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه (160 نفر؛ 80 دختر و 80 پسر) در سال تحصیلی 99-1398 منطقه 1 و 2 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاسهای خوداثرمندی تحصیلی، خودشفقتورزی و اختلال تنظیم هیجان استفاده شد. دادههای این پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و ورگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که خوداثرمندی تحصیلی و خودشفقت ورزی در پیش بینی اختلال تنظیم هیجان نوجوانان معنی دار بود ( 05/0 p ). بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که خوداثرمندی تحصیلی و خودشفقت ورزی با اختلال تنظیم هیجان در نوجوانان ارتباط دارند و با تقویت خودشفقت ورزی و خوداثرمندی تحصیلی میتوان به بهبود اختلالهای تنظیم هیجان نوجوانان کمک کرد. |
کد مقاله | 44455 |
تعداد بازدید | 102 |
|