عنوان | رابطه جو عاطفی خانواده و اهمال کاری تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی گری انعطافناپذیری شناختی (اجتناب تجربهای) |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 18 شماره 2 پیاپی 70 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 386-371 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | یزد (شهرستان) جو عاطفی خانواده اهمال کاری تحصیلی جو خانواده اهمال کاری اجتناب تجربهای جو عاطفی دانشآموزان پایه دهم انعطاف ناپذیری شناختی |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و اهمالکاری تحصیلی با واسطهگری اجتناب تجربهای در دانش آموزان بود. طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 375 نفر (219 دختر و 156 پسر) از دانش آموزان پایه دهم شهر یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۰- 139۹ بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964) و پرسشنامه پذیرش و عمل بوند، هایس، بیر، کارپنتر، گوئنول، ارکات و زتل (2011) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش همبستگی مبتنی بر رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که جو عاطفی خانواده بهصورت مستقیم، منفی و معنادار اجتناب تجربهای (68/0- = β) و اهمال کاری تحصیلی (34/0- = β) را پیش بینی میکند. اجتناب تجربهای نیز بهصورت مستقیم، مثبت و معنادار اهمال کاری تحصیلی ( 21/0 = β ) را پیش بینی میکند. در نهایت نتایج نشان داد اجتناب تجربهای در رابطه بین جو عاطفی خانواده و اهمال کاری تحصیلی دارای نقش واسطه ای می باشد. بنابراین با بهبود جو عاطفی خانواده و افزایش انعطافپذیری شناختی (کاهش اجتناب تجربه ای) می توان تا حدودی اهمال کاری تحصیلی را کاهش داد. |
کد مقاله | 44439 |
تعداد بازدید | 127 |
|