• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل پیش بینی رضایت زناشویی زنان بر مبنای مداخله والدینی، ادراک خانواده مبدأ، ازدواج والدین، تجربیات ناگوار کودکی، افسردگی و الگوهای ارتباطی
تعداد صفحات 21
نویسنده احمدرضا کیانی چلمردی - نگاره شهبازی - زهرا جهان‌بخشی - سلیمان احمدبوکانی
مشخصات نشریه  خانواده پژوهی سال 18 شماره 2 پیاپی 70
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 285-265
زبان فارسی
کلید واژه دوران کودکی  رضایت زناشویی  افسردگی  افسردگی زنان  زنان کارمند  الگوی ارتباطی  زنجان (شهرستان)  رضایتمندی از ازدواج  معلمان زن  تجربیات تلخ دوران کودکی  عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی  رضایتمندی زناشویی زنان  خانواده مبداء  زنان شاغل در آموزش و پرورش  کارکنان آموزش و پرورش  مداخله والدین  تجربه‌های ناگوار کودکی  تجربه کودکان  معلمان زن متأهل   تجارب دوران کودکی  ادراک ازدواج والدین  الگوهای ارتباطی سازنده  پیش بینی رضایت زناشویی  ازدواج والدین  تجربیات ناگوار  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل پیش ­بینی رضایت زناشویی زنان بر مبنای مداخلۀ والدینی، ادراک ازدواج والدین، تجربیات ناگوار کودکی، افسردگی و الگوهای ارتباطی بود. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و کارکنان زن شاغل در آموزش و پرورش شهر زنجان بود که 250 نفر از آنها به‌صورت نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه تجربیات ناگوار کودکی، پرسش‌نامه سلامت بیمار-2، پرسش‌نامه رضایت از ازدواج، ادراک ازدواج والدین، مقیاس الگوهای ارتباطی، و مداخله والدینی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم ­افزار SPSS-25 و AMOS-24 استفاده شد. یافته ­های همبستگی نشان داد که تجربیات ناگوار کودکی، افسردگی، و الگوی ارتباط و مداخله والدینی همبستگی منفی و معنی­ داری با رضایت زنان دارد و الگوی ارتباطی سازنده همبستگی مثبت معنی­ داری (بیشترین همبستگی) را با رضایت زنان دارد. داده ­های مدل نیز نشان داد که بیشترین ضریب تأثیر مستقیم به سمت رضایت زناشویی زنان، مربوط به مداخه والدینی بود. از این یافته­ ها نتیجه گرفته می­ شود که الگوی ارتباط سازنده و مداخله والدینی از مهم­ترین عوامل موثر بر رضایت زناشویی هستند و آموزش الگوی تعامل سازنده و تفرد و تمایز و استقلال از والدین می­تواند به رضایت بالاتر زنان کمک بسیاری کند.

کد مقاله 44435
تعداد بازدید 88

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397