• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مفاهیم تحلیل روابط متقابل بر خودتنظیمی هیجانی دختران دارای تعارض با والدین
تعداد صفحات 15
نویسنده شکوفه صادقی - امید مرادی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 19 شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 141-127
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  تنظیم هیجانی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  تحلیل ارتباط متقابل  کامیاران (شهرستان)  خودتنظیمی هیجانی  سازش یافتگی  روابط دختران با والدین  تعارض با والدین  تعارض دختران با والدین  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  سازش نایافتگی  
چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تحلیل روابط متقابل بر خودتنظیمی هیجانی دانش‌­آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود که دارای تعارض با والدین خود بودند. طرح پژوهشی از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمه­‌آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کامیاران در سال تحصیلی 97-1396 بود که دارای تعارض با والدین خود بودند. با به‌­­کارگیری روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای 24 نفر انتخاب و ابزارهای پژوهش روی آنها اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد- فرزند (اشتراس، 1979) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گارنفسکی و کرایج،2006) بود. آموزش تحلیل روابط متقابل به مدت هشت جلسه 90 دقیقه­‌ای روی گروه آزمایشی اجرا شد و طی این مدت روی گروه کنترل هیچ مداخله‌­ای صورت نگرفت. داده­‌های پژوهش از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تحلیل روابط متقابل بر افزایش میزان سازش­‌یافتگی و کاهش میزان سازش‌­نایافتگی گروه آزمایش اثری معنادار داشته است (P < 0/05). یعنی در مرحله پس‌­آزمون میانگین راهبردهای سازش‌­یافته تنظیم هیجان در دختران افزایش و میانگین راهبردهای ناسازش­‌یافته، کاهش یافته است. از یافته­‌های پژوهش چنین می­‌توان نتیجه­‌گیری کرد که آموزش تحلیل روابط متقابل می­‌تواند بر تنظیم هیجانات افراد دارای تعارض مؤثر باشد.

کد مقاله 44431
تعداد بازدید 98

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397