• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه‌ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی ادراک شده
تعداد صفحات 20
نویسنده احسان کشت ورز کندازی - محبوبه  فولادچنگ
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 126-107
زبان فارسی
کلید واژه جو عاطفی خانواده  خودکارآمدی  دانش‌آموزان دبیرستانی  جو خانواده   سرزندگی تحصیلی  خودکارآمدی درک شده  مرودشت (شهرستان)  جو عاطفی  دانش‌آموزان متوسطه اول  ارزش مدرسه  
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطۀ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با واسطه‌گری خودکارآمدی ادراک­‌شده در میان گروهی از دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود و در آن روابط میان متغیرهای پژوهش به‌­روش مدل‌سازی ‌معادلات ساختاری بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر مرودشت بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. شرکت‌­ کنندگان 356 دانش‌آموز بودند که به‌­روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به­‌طور انفرادی مقیاس های جو عاطفی خانواده (هیل‌­برن، 1964)، ارزش مدرسه (تومینن- سوینی، سالملا- آرو و نیمیویرتا، 2012)، خودکارآمدی ادراک شده (موریس، 2001) و پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی (دهقانی­­‌زاده و حسین­­‌چاری، 1391) را تکمیل کردند. تحلیل داده­ ها با روش مدل­‌سازی معادلات ساختاری و با بهره­‌گیری از نرم‌­افزار AMOS (نسخه 24) انجام شده است. نتایج حاکی از برازش مدل با داده‌­ها بود. در مورد رابطه میان متغیرها مشاهده شد که جو عاطفی خانواده قادر به پیش‌­­بینی مستقیم سرزندگی تحصیلی است. جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه نیز پیش‌­­بینی­­‌کنندۀ مستقیم خودکارآمدی ادراک­‌شده­‌اند. افزون بر این، خودکارآمدی ادراک­‌شده توانست میان جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش واسطه‌ای ایفا کند. این یافته­­‌ها بر نقش متغیرهای بافتی خانواده و مدرسه در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه برای غلبه کردن به ناملایمات تحصیلی و دستیابی به سرزندگی تحصیلی تأکید دارند. مهم­‌تر از همه اینکه نقش این متغیرهای بافتی از راه تأثیرگذاری بر متغیر روان­‌شناختی خودکارآمدی ادراک­‌شده است.

کد مقاله 44430
تعداد بازدید 76

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397