• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانه‌های اختلالات برونی‌سازی شده کودکان
تعداد صفحات 14
نویسنده محمد حسینعلی زاده - صمد پیشرو - علیرضا محسنی اژیه - محمد محکی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 19 شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 106-93
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  رفتار کودکان  رفتار فرزندان  آموزش مادران  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  تبریز  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  آموزش فرزندپروری  فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد  کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانه­‌های اختلالات برونی­‌سازی­‌شده کودکان است. روش پژوهش شبه‌­آزمایشی است و از طرح پیش­‌آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مادران کودکان 6 تا 8 ساله شهر تبریز بود که در پاییز و زمستان سال 1396 به مرکز مشاوره تخصصی کودک ندای امید مراجعه کرده و از طریق سیاهه­ رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین، کودکان آنها دارای نشانگان برونی‌­سازی شده تشخیص‌­گذاری شده بودند. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود که 24 مادر انتخاب شدند و به‌­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به­‌مدت هشت جلسه دو ساعته، تحت آموزش فرزندپروری قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده‌­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) و با نرم­‌افزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج به‌دست آمده نشان داد که در مرحله پس‌­آزمون، میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیش‌­آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (72/732 = F و 0.05 > P). همچنین نتایج نشان داد در مرحله پیگیری میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیش‌­آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (43/895 = F و 0.05 > P). بنابراین می­‌توان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در پژوهش حاضر می­ توان از روش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در مراکز مشاوره و خدمات روان­شناختی، برای کاهش نشانه­‌های اختلالات برونی‌­سازی­ شده کودکان بهره جست.

کد مقاله 44429
تعداد بازدید 115

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397