عنوان
|
اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانههای اختلالات برونیسازی شده کودکان |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
محمد حسینعلی زاده - صمد پیشرو - علیرضا محسنی اژیه - محمد محکی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 19 شماره 2 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
106-93 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری رفتار کودکان رفتار فرزندان آموزش مادران اختلالات برونی سازی شده درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تبریز اختلالهای برونیسازی فرزندان آموزش فرزندپروری فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر نشانههای اختلالات برونیسازیشده کودکان است. روش پژوهش شبهآزمایشی است و از طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مادران کودکان 6 تا 8 ساله شهر تبریز بود که در پاییز و زمستان سال 1396 به مرکز مشاوره تخصصی کودک ندای امید مراجعه کرده و از طریق سیاهه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین، کودکان آنها دارای نشانگان برونیسازی شده تشخیصگذاری شده بودند. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود که 24 مادر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت هشت جلسه دو ساعته، تحت آموزش فرزندپروری قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) و با نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج بهدست آمده نشان داد که در مرحله پسآزمون، میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیشآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (72/732 = F و 0.05 > P). همچنین نتایج نشان داد در مرحله پیگیری میان میانگین گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تأثیر پیشآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (43/895 = F و 0.05 > P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در پژوهش حاضر می توان از روش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، برای کاهش نشانههای اختلالات برونیسازی شده کودکان بهره جست.
|