• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تفسیر مادران از آموزش الکترونیکی در شرایط انتشار ویروس کرونا
تعداد صفحات 18
نویسنده مریم بهارلویی - حسین افراسیابی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 2 پیاپی 55
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 74-57
زبان فارسی
کلید واژه آموزش مجازی  آموزش الکترونیکی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  تجارب مادران  کووید 19  تفسیر مادران  
چکیده در خانواده ایرانی، مادران سهم مهمی در پیگیری، نظارت و همراهی امور درسی و تحصیلی فرزندان برعهده دارند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و انتقال کلاس های درس به فضای مجازی و فضای خانه، بخش قابل‌­توجهی از آموزش های درسی به شیوه الکترونیکی انجام شد و مسئولیت مادران در امر آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان افزایش پیدا کرد. اتخاذ راهبرد آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا سبب افزایش مشارکت و درگیری مضاعف مادران در امر آموزش شد. در این شرایط جهان زندگی روزمره مادران تحت­‌تأثیر قرار گرفته است و تجربه متفاوتی را پشت سر می‌­گذرانند. هدف از انجام دادن این پژوهش، فهم تجربه و تفسیر مادران دارای فرزند دانش‌­آموز دبستانی از آموزش های الکترونیکی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش اجرای آن نظریه داده‌­بنیاد برساخت­‌گراست. نمونه پژوهش بر مبنای نمونه­ گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و در دسترس انتخاب شده است. به این منظور 26 نفر از مادران 49-29 ساله را که حداقل دارای یک فرزند دبستانی بودند، در مطالعه مشارکت دادیم و برای دسترسی به داده­‌های موردنیاز با آنها مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته انجام دادیم. برای تحلیل داده‌­ها از روش کدگذاری نظری در دو سطح باز و محوری بهره­ گرفتیم. پس از تجزیه و تحلیل داده‌­ها، هفت مقوله اصلی کشف شد که عبارت­‌اند از: فشار روانی مضاعف، اخلال روال روزمره، نقش مادر/معلمی، وسواس تکلیف، فاصله نقش دانش­‌آموز، شکست تابوی مجازی و تردید در یادگیری و سنجش. در بحث و نتیجه­‌گیری به تفسیر مقولات ساخته­‌شده ذیل زیرمقولات و مفاهیم پرداخته شد.

کد مقاله 44428
تعداد بازدید 73

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397