عنوان | واکاوی نشانههای حضور حرمسرا در آثار فرنگیسازی مکتب نقاشی اصفهان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 487-463 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حرمسرای شاهان نقاشی حرمسرا صفوی فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان اندرون معماری شاه سلیمان صفوی |
چکیده |
در دوران اصفهان صفوی، سیاست محبوس نمودن شاهزادگان در حرمسرا باعث شد بهتدریج شاه از کنش جدی در عرصة سیاست کناره گیری کند و در مقابل حرمسرا به کانونی از قدرت مبدل شود که در آن مادر شاه، زنان و خواجه سرایان ابتکار عمل سیاسی را بهدست گیرند. در دوران سلیمان، این کانون به حدی قدرتمند شد که آن را مالک اصلی شاه نامیدند. در همین زمان بود که نقاشی فرنگی سازی بهعنوان سبک مسلط هنری شناخته شد و رو به گسترش نهاد. مقالة حاضر با توجه به همزمانی قدرت یابی حرمسرا و رونق فرنگی سازی در دوران حکومت شاهسلیمان، در پی پاسخ به این پرسش است که جریان فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان، در بازنمایی قدرت رو به گسترش حرمسرا و ساکنانش، چگونه عمل کرد؟ خوانش نقاشی های ذکر شده نشان میدهد که آثار فرنگی سازی از منظر چشم شاه سلیمان به موضوع زنان و حرمسرا نظر می افکند و با حذف زنان بهعنوان عاملان قدرت، فقط به نمایش نشانه هایی مربوط به مکان زیست آنان، چون اشاره به «فضای درونی/ اندرونی در معماری» که اینک خودِ سلیمان در آن مستقر شده بود، اکتفا میکند و از طریق تأکید بر «نگاه خیره به مخاطب»، به «بازتکثیر نگاه مردانه» دست میزند. |
کد مقاله | 44427 |
تعداد بازدید | 67 |
|