عنوان | گفتمانهای دین رسانهای شده زنانه در اینستاگرام فارسی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 418-397 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دین شبکههای اجتماعی تحلیل گفتمان شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای جدید شبکههای مجازی اینستاگرام اینستاگرام فارسی دین رسانهای شده دین رسانهای شده زنانه دین زنانه زبان رسمی دین بیانگری |
چکیده |
شبکه های اجتماعی امکانی برای ظهور و شنیده شدن صداهایی است که پیش از این امکانی برای پدیدارشدن نداشتند. در این مقاله، نشان داده ایم که یکی از فرصت های پدیدآمده توسط شبکه های اجتماعی، ظهور دین زنانه است. زنان پیش از این کمتر امکان صحبتکردن از دینـ در مقام وعظ، نصیحت، تبیین و تفسیرـ را داشتند، اما از طریق این شبکه توانسته اند بهطور گسترده دربارة دین و باورهای دینی خود تولید محتوا کنند. دین زنانه البته یکسنخ و صدا نیست. صنوفی از دین به روایت زنان وجود دارد. اما میتوان اینهمه را در یک تابلو مشاهده کرد و بر اساس نقاط مشترک میان آنها از ظهور فرصتی تازه در جامعه ایران سخن گفت. نشان داده ایم که بیانگری زنان در حیات دینی به مدد رسانه های جدید، نهاد سنتی دین را در یک موقعیت تازه قرار داده است. بهرغم چالش هایی که برای آن فراهم کرده، فرصت هایی بیبدیل برای تداوم آن پدید آورده است. در همان حال، در تعدیل و ممانعت از گسترش فضای دینستیز ایفای نقش کرده و بسیاری از غایات مطلوب روشنفکران دینی را در عمل تحقق بخشیده است. این تحقیق به بررسی دین رسانه ایشده زنانه، که در اینستاگرام تولید میشود، میپردازد و گفتمان های موجود در روایت های زنان ایرانی از دین را توصیف و تحلیل میکند. برای این منظور پنج صفحه اینستاگرامی با استفاده از روش تحلیل گفتمان فرکلاف بررسی شده اند. نتایج از وجود یک ساختار زنانه دینی خبر میدهند که با سه شاخصه جستوجوی تکبودگی، به زندگی و تولید آموزه های تازه در حوزه دین تشخص گفتمانی فراخوان پیدا میکند. |
کد مقاله | 44424 |
تعداد بازدید | 68 |
|