عنوان
|
مدلیابی اعتیاد به بازیهای اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی گری وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
فاطمه بیانفر - محمدحسین خاتمی - زهرا هلاکوئی فیل آبادی - امیر رضا رجائی منش |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی خانواده سال 8 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
56-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افت تحصیلی پرخاشگری زندگی خانوادگی اعتیاد به اینترنت افت عملکرد مشهد شهرکرد تمرکز عملکرد تحصیلی رفتار پرخاشگرانه فشارهای زندگی اعتیاد به بازیهای رایانهای بازی اینترنتی مدلیابی رویدادهای زندگی خانوادگی مهارت تمرکز
|
چکیده
|
استفاده از بازی های اینترنتی در سال های اخیر به یک سرگرمی پر طرفداردر بین نوجوانان تبدیل شده است.جذابیت بالای بازی ها در کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به بازی های اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی گری وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. نمونه این مطالعه 420 نفر از نوجوانان و جوانان شهرهای مشهد و شهرکرد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال بازی اینترنتی-20 پونتز (IGD)، پرسشنامه وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی جوانان هامیلتون و همکاران (YA-FILES)، پرسشنامه مهارت تمرکز (CSQ) سواری و اورکی، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (AQ) بود. یافته ها نشان داد که مسیر مستقیم افت عملکرد تحصیلی، تمرکز و پرخاشگری و مسیر غیرمستقیم با نقش میانجی وقایع و تغییرات زندگی بر اعتیاد به بازی اینترنتی معنی دار بود. همچنین افت عملکرد تحصیلی، 2/8 درصد، تمرکز 9/9 درصد، پرخاشگری 1/9 درصد اعتیاد به بازی راپیشبینی کرد. وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی به عنوان متغیر میانجی نیز توانست 88/0 درصد اعتیاد به بازی های اینترنتی را پیشبینی کند. با توجه به نتایج به دست آمده متخصصین حوزه خانواده می توانند با تاکید بر افزایش توانمندی های مقابله با محرک های تنش زا و فشارهای زندگی خانوادگی میزان اعتیاد به بازی های اینترنتی را کاهش داده و به دنبال آن موجب پیشگیری از افت عملکرد تحصیلی و کاهش تمرکز و غلبه بر پرخاشگری شوند.
|