عنوان | واکاوی فرایندهای روانی اجتماعی دانشجویان تراجنسی دانشگاه تهران |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 22 پیاپی 85 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 337-301 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت جنسی اختلال هویت جنسی دانشگاه تهران ترانس سکسوال دانشجویان دانشگاه تهران تراجنسی نارضایتی جنسیتی تراجنسیتی فرایند روانشناختی اختلال تراجنسی فرایندهای اجتماعی |
چکیده |
مقدمه: ممکن است فرد از نظر زیستی ویژگی های یک جنس را دارا باشد اما از جنبه روانی خود را به آن جنس متعلق نداند. این پدیده در اصطلاح ترنس سکشوالیتی نامیده می شود این افراد در مسیر نارضایتی از جنسیت خود و نقش های آن، مجموعه تنش ها و فشارهایی را در ابعاد مختلف تجربه می کنند. دوران دانشجویی، به سبب حساسیت های دوره انتقالی و گذار دانشجویان از مرزهای بلوغ و استقلال شخصی، همواره دوره ای، مملو از تنشها و استرس هایی است که دانشجویان آنها را تجربه می کنند در این میان پیچیدگی وضعیت دانشجویان ترنس سکشوال دوچندان است. روش: پژوهش حاضر کیفی از نوع متد نظریه زمینه ای است. داده های پژوهش حاضر با استفاده از مصاحبه های فردی نیمه ساختاریافته، جمع آوری شده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش را 8 نفر از ترنس های دانشجوی (MtF) مرد به زن تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با استفاده از نمونهگیری هدفمند صورت گرفته که مبنای مصاحبه ها اشباع نظری می باشد. یافته ها: آگاهی از امکان تغییر و قرار گرفتن در مسیر درمان، کیفیت و امید به زندگی را در ترنس ها بهبود می بخشد و منجر به بهبود روابط اجتماعی آنها می گردد. در مسیر این تغییر و تحولات، نوع تعاملات اطرافیان و حمایت های خانوادگی اجتماعی از مهمترین چالش های مربوط به این افراد است. بحث: ضرورت دارد که موسسات آموزش عالی، در سیاست گذاری ها و مدیریت های آموزشی، به طور ویژه حساسیت های این دانشجویان را در ابعاد مختلف لحاظ نمایند. |
کد مقاله | 44388 |
تعداد بازدید | 67 |
|