عنوان
|
بررسی نقش دیدگاه انسانشناختی دانشجویان دختر در انتخاب نوع حجاب (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان) |
تعداد صفحات
|
42 |
نویسنده
|
امیر قربانپور لفمجانی - مرتضی کرمی - حمید قربانپور لفمجانی - آمنه رضایی - معصومه محدثی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال 12 شماره 1 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
128-87 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حجاب چادر دانشجویان دختر انسانشناسی انواع حجاب نگرش دانشجویان دانشگاه گیلان نگرش دختران حجاب دانشجویان تحلیل مضمون حجاب دختران
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ دیدگاه انسانشناسی دانشجویان دختر با حجاب مناسب و دانشجویان با حجاب نامناسب بود. روش: روش تحقیق حاضر؛ کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. بدینمنظور، از بین دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، به طور هدفمند نمونهگیری آغاز و تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. در مجموع تعداد 14 دانشجوی دختر با حجاب مناسب (چادر) و 14 دختر با حجاب نامناسب انتخاب و با آنها به شیوۀ نیمهساختارمند مصاحبه انجام گرفت و در نهایت، مصاحبهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که دیدگاه انسانشناسی دختران با حجاب مناسب، عمدتاً حول مؤلفههایی نظیر مخلوق بودن و خلیفهالله بودن، داشتن روح الهی و کرامت ذاتی، عبد شدن، کسب معرفت و سکینه و داشتن معیار خدایی و پیروی از دستورات دین قرار داشت و تأکید دختران با حجاب نامناسب، پیرامون بیقراری و خودشکوفایی، نبوغ، اجتماعی بودن، ساختار پیچیدۀ مغزی، محور بودن فردیت افراد، همنوایی، عرف و الگوگیری در تصمیمات مختلف قرار داشت. نتیجهگیری: آموزش مبانی انسانشناسی اسلامی از دوران کودکی تا بزرگسالی میتواند در شکلدهی به انواع رفتارها از جمله حجاب اثرگذار باشد.
|