• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کیفیت اجرای مجازات رجم و موانع آن در حقوق کیفری ایران
تعداد صفحات 16
نویسنده ساناز بدری مقدم - پرویز ذکائیان - بیت اله دیوسالار
مشخصات نشریه  کارآگاه - دفتر تحقيقات كاربردي پليس آگاهي ناجا سال 15 پیاپی 60
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 148-133
زبان فارسی
کلید واژه زنا  زنای محصنه  ایران  رجم  قانون مجازات اسلامی  نظام حقوقی ایران  حقوق کیفری  حقوق کیفری ایران  اعدام  قانون مجازات ایران  حد رجم   قانون مجازات اسلامی سال 92  ماده 225 قانون مجازات اسلامی  مجازات جایگزین رجم  مجازات رجم  حکم رجم  قانون مجازات  زنای موجب رجم  حد جلد  موانع اجرای رجم  
چکیده زمینه و هدف: زنای محصنه، اگر به اثبات برسد، ممکن است به مجازات سنگسار منتهی شود. پیش‌بینی این‌گونه مجازات‌های سنگین، به دلیل جنبة بازدارندگی آن است؛ زیرا دامنة مفاسد مترتب بر زنا، به‌خصوص زنای محصنه، ابعاد مختلف زندگی دنیوی و اخروی، مادی و معنوی و فردی و اجتماعی انسان و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، به دنبال بررسی این امر هستیم که کیفیت اجرای مجازات رجم و موانع آن چیست؟
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات، به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به‌دست‌آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها و نتایج: اجرای مجازات رجم در طول سال­های متمادی سبب ایجاد نوعی نفرت و انزجار نسبت به احکام و آموزه‌های دین مبین اسلام گردید، به‌گونه‌ای که بسیاری از طبقات اجتماعی، آن را موجب نفرت از دین و وهن نسبت به احکام اسلام تلقی نمودند. با تصویب ماده­ ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، هرچند این مجازات عملاً از حیطه­ قانون‌گذاری کنار گذاشته نشد، لیکن مسئله­ تبدیل این مجازات، به‌گونه‌ای نوین مطرح گردید که در ادوار تقنینی ما بی‌سابقه بوده است؛ به‌گونه‌ای که مقنن جواز تبدیل مجازات رجم را به اعدام و حد جلد را پذیرفت. هم‌چنین، می­توان به مهم­ترین موانع اجرای رجم به مواردی نظیر ایام بارداری و نفاس زانیه و عارض شدن محکوم‌علیه به بیماری جسمی یا روانی نام برد.

کد مقاله 44371
تعداد بازدید 74

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397