عنوان | اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی، شهرستان شوش، سال 1397 |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 48-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج ابراز وجود تمایزیافتگی آموزش ابراز وجود خودکارآمدی ازدواج دختر خودکارآمدی دختران باورهای خودکارآمد شوش (شهرستان) تمایزیافتگی دختران دختران در آستانه ازدواج مهارت ابراز وجود دختران تحت حمایت بهزیستی |
چکیده |
مقدمه: جامعه موفق در گرو خانوادههای منسجم و موفق میباشد و این مهم زمانی تحقق مییابد که ازدواج و انتخاب همسر از روی آگاهی صورت گیرد. ازدواج یک رابطه پیچیده و ظریف بین دو انسان است که در دستیابی زن و مرد بر نیازهای عاطفی-روانی و جسمی نقشی اساسی دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی انجام شد. روش: این تحقیق از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهآماری مطالعه حاضر، تمامی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی شهرستان شوش به تعداد هشتاد و هفت نفر بودند که از بین آنها، پنجاه نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه بیست و پنج نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران 1982 و پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون 2000 بود. گروه آزمایشی هشت جلسه نود دقیقهای تکنیکهای گروهی ابراز وجود را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک متغیری آنکوا و چندمتغیری مانکوا با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنیداری داشت. بهعبارتی آموزش مهارت ابراز وجود باعث افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی در مرحله پسآزمون شده است. همچنین نمرات گروه آزمایشی پس از دریافت آموزش مهارتهای ابراز وجود نسبت به گروه گواه، کاهش میزان واکنشپذیری هیجانی، جدایی عاطفی، آمیختگی عاطفی و افزایش جایگاه من در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی را نشان داد. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان بیان کرد که آموزش مهارت ابراز وجود از عوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی میباشد. بنابراین، باتوجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود، کاربرد آموزش مهارت ابراز وجود بهعنوان یکی از آموزشهای درمانی مفید در راستای افزایش خودکارآمدی و تمایزیافتگی در دختران در شرف ازدواج تحت حمایت بهزیستی بیشتر مد نظر قرار گیرد. |
کد مقاله | 44351 |
تعداد بازدید | 142 |
|