عنوان
|
بررسی حق آموزش زنان در فقه و حقوق ایران و سند 2030 یونسکو |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
ام البنین علی بخش زاده - مولود گرمرودی ثابت - عذری انتخابیان |
مشخصات نشریه
|
فقه و تاریخ تمدن - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد - مصوب دانشگاه آزاد سال 18 شماره 1 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
33-26 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فقه حقوق زنان اسناد بينالمللی ایران حقوق زن در فقه فقه امامیه نظام حقوقی ایران آموزش زنان اسناد بينالمللی حقوق زنان حقوق زن در قوانین ایران حق آموزش زنان حقوق زن در ایران بررسی تطبیقی حق تحصیل حق آموزش سند ملی آموزش 2030 یونسکو
|
چکیده
|
این پژوهش، درصدد بررسی تطبیقی حق آموزش و تحصیل زنان در فقه و حقوق ایران و سند 2030 یونسکو است. تحقیق حاضر از موضوعات میان رشته ای است؛ که توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به آن پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این امر است که در اسلام طبق حدیث نبوی (طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم و مسلمةٍ)، صرف نظر از جنسیت، کسب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است. و در فقه می توان از باب قواعد فقهی چون: اهم و مهم، تلازم بین حکم عقل و شرع، مقدمه واجب و امر آمر به انتفای شرط، به اثبات حق کسب آموزش و تحصیل علوم نافع با شرایطی که در آموزه های دین اسلام آمده است؛ برای قشر زنان در جامعه اسلامی پرداخت. البته در حقوق ایران و اسناد بین المللی بر برابری حقوق زنان با مردان تأکید شده است اما مفهوم برابری در اسلام به معنای تناسب و نه یکسانی تبیین شده است. این در حالی است که در اسناد بین المللی برابری حقوق زن و مرد به معنای یکسان بودن حقوق آنها می باشد. لذا در خصوص حق تحصیل علی الظاهر هیچ مغایرتی میان فقه و حقوق ایران و سند 2030 وجود ندارد؛ ولی در مصادیق حقیقی، این تناقضات به چشم می خورد.
اصولاً تـفاوتهای زیـستی و جنسیتی حاصل از اراده و مصلحت الهی، ناظر بـه واقـعیتهای وجـودی انسان است و بحث حقوقی و قوانین در کشورمان، ناظر بـر بـایدهای انسانی است؛ و افراد هر چند در واقعیت های وجودی با هم متفاوت هستند؛ ولی میتوانند در بایدهای حقوقی مـثل هـم از حقوق متناسب با اصل وجودیشان برخوردار باشند.
با تبیین نگرش فقه اسلامی، قوانین حاکم در ایران و رکن دوم از هدف پنجم سند 2030، که از مهمترین اهداف جزئی توانمندسازی همه زنان و دختران، می باشد؛ که حق آموزش و تحصیل و برخورداری از فرصتهای برابر (تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران) را برای آنان در نظر داشته است، می توان به این مهم دست یافت.
|