عنوان | فهمی جامعهشناختی از مصرف تظاهری در مجالس مذهبی زنانه |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی سیاسی ایران - انجمن علمی جامعهشناسی سیاسی ایران سال 5 شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 482-461 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تجملگرایی مدیریت بدن جامعهشناختی سبک زندگی مصرف تظاهری زن و سبک زندگی مجالس مذهبی تجملگرایی زنان مدیریت بدن زنانه مدیریت بدن زنان مجالس زنانه مصرف تجملی تظاهر نمایش سبک زندگی |
چکیده |
این پژوهش تحلیل پدیده مصرف تجملی و برکشیدن امر جنسی در مجالس مذهبی زنانه را به عنوان نوعی حوزه عمومی در مرکز توجه قرار داده است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر کیفی بوده و از مصاحبه های نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. انتخاب افراد مشارکت کننده در این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و مالک محور صورت پذیرفته و در نهایت داده های به دست آمده، از طریق روش تحلیل مضمونی بررسی شده اند. طبق یافته ها 4 عامل اصلی تظاهر، نمایش سبک زندگی، تجمل گرایی و مدیریت بدن از مهمترین مولفه هایی بوده که ساخت کلی مصرف تظاهری در برکشیدن جنسیت زنانه در مجالس مذهبی زنانه را تشکیل داده اند. یکی از جدیدترین پیامدهای ظهور این نوع مصرف در این مجالس، ایجاد نوعی ساخت نزاع بین معناهای متفاوتی است که سوژه های شرکت کننده در این مجالس بین ابژه ها و تعینات مذهبی و ابژه مصرف مدرنیستی فهم می کنند. همچنین، پذیرش این نوع مصرف به منظور رونق و توسعه محیطی این مجالس می تواند تعینات مذهبی که مجالس مذکور به خاطر آنها شکل گرفته اند را ذیل منطق ابژه های مصرف مدرنیستی قرار دهد. |
کد مقاله | 44318 |
تعداد بازدید | 108 |
|