عنوان | واکاوی ابعاد و مؤلفههای پایداری کارآفرینی خانوادگی در ایران |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی سیاسی ایران - انجمن علمی جامعهشناسی سیاسی ایران سال 4 شماره 3 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 687-665 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران کارآفرینی عوامل مؤثر عوامل خانوادگی عوامل محیطی کسب و کارهای خانوادگی متغیرهای خانوادگی عوامل مالی تحلیل محتوا کسب و کارهای خانوادگی در ایران کارآفرینی خانوادگی عوامل مدیریتی پایداری کسب و کارهای خانوادگی عوامل تجاری عوامل کسب و کار |
چکیده |
کسب و کارهای خانوادگی در میان صنایع و مشاغل گوناگون از وضعیت مطلوبی دارا هستند و تاثیر مهمی در رشد اقتصادی، تولید ثروت و ایجاد اشتغال در کشورهای دنیا دارد. این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های پایداری کارآفرینی خانوادگی در ایران انجام شده است. این پژوهش از دید هدف کاربردی و از نوع کیفی بوده و با بهره گیری از تکنیک تجزیه و تحلیل محتوا شکل گرفته است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و غیر ساختار یافته با 15 نفر از مدیران ارشد و مالکان کسب و کارهای خانوادگی، به روش گلوله برفی گردآوری گردیده و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آنست که متغیرهای خانوادگی (روابط خانوادگی، ارزش های مشترک، رفتار کاری، ذهنیت کارآفرینانه، دیدگاه های یکسان، تجارب خانوادگی)؛ عوامل مالی و تجاری (منابع مالی، سرمایه گذاری بلند مدت، بازار سرمایه، بازاریابی)؛ عوامل محیطی (قابلیت اطمینان، رقابت پذیری محیطی، وجود بازار مناسب، سیاست گذاری و خط مشی دولت)؛ عوامل مدیریتی (تهیه برنامه راهبردی، طرح جانشینی، صلاحیت جانشین، حاکمیت و کنترل، رهبری تحول گرا)؛ عوامل کسب و کار (هویت، سوددهی و رشد اقتصادی، مزیت رقابتی، نیروی انسانی) از عوامل موثر بر پایداری کارآفرینی خانوادگی می باشند. |
کد مقاله | 44314 |
تعداد بازدید | 120 |
|