عنوان
|
بازنمایی گفتمان زن باوری در قهرمان پردازی انیمیشنهای دلیر (2012) و موآنا (2016) |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
سیدحسن سلطانی - مریم کهوند - حمید صادقیان |
مشخصات نشریه
|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی - دانشگاه هنر سال 12 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
117-101 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
گفتمان بازنمایی بازنمایی رسانهای قهرمان زن بازنمایی زن انیمیشنهای دیزنی زن محوری پویانمایی پویانمایی غیرایرانی پویانمایی موآنا بازنمایی قهرمان زن باوری انیمیشن دلیر قهرمان پردازی
|
چکیده
|
آثار کمپانی والت دیزنی در بعد جهانی برای مخاطبان، بهویژه کودکان و نوجوانان از جذابیتهای خاصی برخوردار است. یکی از محورهای اصلی تولید انیمیشن در این استودیو، خلق آثاری با موضوع شخصیتهای زن بوده است. این شخصیتها در میانهی قرنبیستم، بیشتر برگرفته از داستانها و ادبیات عامیانه بودند. آنها دخترانی معصوم، مهربان و فرمان بردارند که بیشتر مورد ستم قرار میگیرند. در سایهی تحولات فرهنگی و اجتماعی، مضامین و محتوای قهرمانی در آثار ذکر شده در آستانهی قرنبیست و یکم و پس از آن، دستخوش تحولات چشمگیری شده است. شخصیتهای اصلی و قهرمان زن در آثار ذکر شده با تفاوتهای محسوس نسبت به الگوهای پیشین، در قالب زنانی شجاع و استقلالطلب بازنمایی میشوند. حال پرسش اصلی اینجا است که این بازنمایی، چه تصویری از زن قهرمان در متون تصویری دههی اخیر ارایه میدهد و جهتگیری و گرایش ایدئولوژیک متن در این بازنمایی چگونه است؟ هدف از پژوهش این است که در چهارچوب رویکردهای بازنمایی، گرایش متن به نحوهی تعریف گفتمان زنباورانه در قهرمانپردازی انیمیشنهای هدف بررسی و تحلیل شود. دو انیمیشن «دلیر» و « موآنا» موارد منتخب این پژوهش هستند. روش تحقیق، شیوهی عملیاتی موسوم به « پدام» و مبتنیبر رویکـرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف است. در این الگوی بومی، مدل سهبعدی فرکلاف؛ توصیف، تفسیر و تبیین به پنج سطح تحلیلی خردتر تقسیم شدهاند. کنشهای دیدمانی در سکانسهای اصلی هر دو فیلم مبنای تحلیل است. منابع از طریق مشاهدهی آثار و بررسی دادههای کتابخانهای و دیجیتال گردآوری شده است. یافتههای پژوهش حکایت از ارایهی تصاویری در تقابل با بازنمایی قالبی و کلیشهای از زن، همسـو بـا دیدگاههای مدرن و پسامدرنیستی حاکم بر فـضای رسـانهی مـذکور دارد. در ایـن دو فیلم کلیشهسازی و کلیشهشکنی بـهطـورهمزمان در بازنمایی شخصیت قهرمان ایفای نقش میکنند. نتیجه اینکه متن با بازنمایی برساختگرایانهی زن قهرمان، در مسیر بازنمایی خود از دوران کودکی قهرمان، در تلاش برای تعریف و هویتسازی گفتمانی جدید در تقابل با گفتمان زنمحوری استودیوی دیزنی یعنی گفتمان زنباورانه است.
|