عنوان | بررسی و تحلیل دلایل سقط جنین و احکام مترتب بر آن با تکیه بر آرای آیت الله مکارم |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فقه امامیه - جامعه المصطفی العالمیه - مصوب حوزوی سال 9 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 75-49 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سقط جنین ادله فقهی دیدگاهها درباره سقط جنین احکام اولیه مجوز سقط جنین مسائل فقهی سقط جنین ولوج روح ادله حرمت سقط جنین ادله فقهی سقط جنین جواز سقط جنین دیدگاه فقها آیت الله مکارم شیرازی سقط جنین در فقه حکم شرعی سقط جنین حکم تکلیفی سقط جنین حکم سقط جنین به دلیل تهدید جان مادر حکم سقط جنین به دلیل ناقص الخلقه بودن جنین حکم سقط جنین در اسلام حکم سقط جنین در فقه امامیه دیدگاه فقهی سقط جنین در اسلام حکم ثانوی احکام سقط جنین علل سقط |
چکیده |
حضور در هر محیط و بستر تازه و جدیدی مستلزم کسب آمادگی قبلی است. انسان برای حضور در این دنیا مدتی معلوم را در رحم مادر به سر میبرد تا در این زمان، با رشد و پرورش لازم امکان حیات در دنیای مادی را کسب نماید. اسلام جنین در رحم مادر را نیز محترم شمرده و برای او حقوقی در نظر گرفته و اجازه ازبینبردن این انسان بالقوه حتی در عالم جنینی را نمیدهد. حکم اولیه سقط جنین در شریعت اسلام حرمت این عمل چه قبل و چه بعد از ولوج روح است و کتاب و سنت و عقل و اجماع بر این حکم صحه میگذارند. ادعای عدم حرمت سقط جنین در مرحله قبل از ولوج روح که برخی فقها مطرح کردهاند، با دلایلی مانند «ثبوت دیه» و «عبارت لاتفعل در روایات» رد میشود. حکم ثانویه سقط جنین به تناسب مراحل خلقت و دلایل سقط متفاوت است. از دیدگاه آیتالله مکارم در مرحله قبل از ولوج روح اگر علت سقط «حفظ حیات و جان مادر»، «بیماری مادر» و «خوف ناقص الخلقه بودن جنین» باشد، سقط جنین جایز است و در مرحله بعد از ولوج روح سقط جنین جایز نمیباشد؛ حتی اگر دلایل ما «خطر حیات مادر»، «ناقص الخلقه بودن جنین» و «کثرت جمعیت» باشد. ادعای فقهایی که به دلیل وجود «ادله دفاع مشروع»، «تخییر در زمان تزاحم ادله»، «ادله اضطرار» و «بنای عقلاء» حکم به جواز سقط جنین در مرحله بعد از ولوج روح میکنند، قابل رد و انکار است. |
کد مقاله | 44267 |
تعداد بازدید | 67 |
|