• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر میزان رضایت زناشویی زنان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
تعداد صفحات 7
نویسنده مینا آذرنیک - امین رفیعی پور - محمد حاتمی - مهسا السادات موسوی
مشخصات نشریه  تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 160-154
کلید واژه رضایت زناشویی  زنان دانشجو  مهارت ارتباطی  میزان رضایتمندی  دانشجویان زن متأهل  آموزش مهارت‌های ارتباطی  رضایتمندی زناشویی زنان  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  
چکیده مقدمه: ارتباط، از جمله مهارت‌های ویژه جهت کسب ارزش‌های والای انسانی است. فقدان این مهارت، بحرانی جدی را در بنیان خانواده ایجاب و ضرورت مداخلات ویژه رفتاری- روان‌شناختی را دو چندان می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر رضایت زناشویی دانشجویان زن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش‌ها: این مطالعه به روش نیمه‌ آزمایشی همراه با مراحل پیش‌آزمون- پس‌آزمون و دوره پیگیری با گروه شاهد انجام گردید. جامعه آماری را کلیه دانشجویان زن دانشکده علوم پزشکی تشکیل دادند که از بین آن‌ها، 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه و هفته‌ای دو بار تحت آموزش مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی قرار گرفت و گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های مورد نظر با استفاده از پرسش‌نامه رضایت زناشویی ENRICH (ENRICH Marital Satisfaction یا EMS) جمع‌آوری گردید و در نهایت، با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین رضایت زناشویی گروه آزمایش از 76/8 ± 20/126 قبل از مداخله به (47/9 ± 60/155 بعد از مداخله و به (26/9 ± 60/162 در مرحله پیگیری افزایش یافت. همچنین، در گروه شاهد، میانگین رضایت زناشویی زنان از 64/10 ± 26/126 قبل از مداخله به 89/10 ± 46/124 بعد از مداخله و به 74/8 ± 40/121 در دوره پیگیری کاهش یافت (01/0 < P). تفاوت گروه‌ آزمایش در هر سه مرحله از نظر آماری معنی‌دار بود، به جزء مرحله پس‌آزمون و پیگیری که این تفاوت معنی‌دار نبود (01/0 < P).
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های ارتباطی با توجه به ارزش‌های نسبی در مواجهه با برداشت‌های مطلق زوجین، میزان رفتارهای تکانشی را کاهش می‌دهد و بر مهارت‌های حل مسأله عقلانی زوجین می‌افزاید و با این فرایند، میزان رضایت زناشویی زوجین افزایش پیدا می‌کند و با گذشت زمان این تأثیرگذاری پا برجا خواهد ماند. در نتیجه، این راهبرد آموزشی برای کلیه‌ متخصصان و مشاوران خانواده توصیه می‌گردد.

کد مقاله 44209
تعداد بازدید 86

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397