عنوان | الگوی ساختاری نقش واسطهای تمایزیافتگی در رابطه بین رضایت جنسی و سلامت عمومی در معلمین زن متأهل شهر کرمان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مديريت ارتقاي سلامت - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1401 |
محدوده صفحات | 90-81 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سلامت زنان زنان متأهل رضایت جنسی سلامت عمومی کرمان تمایزیافتگی معلمان زن تمایزیافتگی خود معلمان متأهل الگوی ساختاری تمایزیافتگی زنان معلمان زن متأهل |
چکیده |
مقدمه: سلامت عمومی معلمان دارای اهمیت بسزایی است که در روابط زوجین تاثیر روانی و اجتماعی می گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی ساختاری نقش واسطه ای تمایزیافتگی در رابطه بین رضایت جنسی و سلامت عمومی در معلمین زن متأهل شهر کرمان صورت گرفت. روش کار: روش مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن متأهل شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس در مدارس شهر کرمان بودند. تعداد 373 تن از معلمان متاهل زن در شهر کرمان در سال تحصیلی 1398-1397 به روش غیرتصادفی و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه تمایز یافتگی خود" (Differentiation of Self Inventory)،"پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) و "شاخص رضایت جنسی" (Index of Sexual Satisfaction) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه ۲۲ و Amos نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی معنادار وجود داشت. همبستگی مستقیم تمایزیافتگی در برآورد سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان معنادار بود (001/0 > P). همچنین یافته های تحلیل مسیر نشان داد تمایزیافتگی در رابطه بین سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان نقش واسطه ای داشت. نتیجه گیری: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. پیشنهاد می شود که در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، آموزش های لازم را به معلمین زن متأهل مراجعه کننده با شکایت های زناشویی جهت افزایش سلامت عمومی و رضایت جنسی ارائه شود. |
کد مقاله | 44202 |
تعداد بازدید | 86 |
|