عنوان | اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده محور بر آثار منفی فاصله گذاری اجتماعی ناشی از کووید 19 در خانواده پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 89-81 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب کرمانشاه ترس آموزش مهارت حل مسئله مهارت حل مسئله خانواده تعارض زناشویی بیمارستانهای دولتی حل مسأله خانواده آموزش حل مسئله خانواده محور پرستاران متأهل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کووید 19 خانواده پرستاران فاصله گذاری اجتماعی |
چکیده |
سابقه و هدف: شیوع ویروس کرونا و پیامدهای روانی ناشی از طرح فاصلهگذاری اجتماعی یکی از مهمترین وقایع اجتماعی قرن 21 است که خانوادههای پرستاران با پیامدهای روانشناختی ناشی از آن روبهرو هستند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر آثار منفی فاصلهگذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل خانوادههای پرستاران متأهل شاغل در بخش کرونای بیمارستانهای دولتی شهر کرمانشاه در سال 1400-1399 به تعداد 380 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل خانوادههای پرستارانی بود که در ابزار سنجش فاصلهگذاری اجتماعی نمرۀ بالایی آورده بودند که تعداد آنها 100 نفر بود و در دو گروه 50 نفره مداخله و 50 نفره کنترل گماشته شدند. برای گروه مداخله 10 جلسۀ دو ساعته آموزش مجازی پروتکلهای حل مسئله خانوادهمحور برگزار شد. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آمارههای فراوانی درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS نسخۀ 20 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر تعارض زناشویی، اضطراب و ترس در پرستاران مؤثر بوده است و تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و مداخله وجود دارد ( 0/001 P < ). نتیجهگیری: آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر آثار منفی فاصلهگذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19در خانواده پرستاران مؤثر است. |
کد مقاله | 44199 |
تعداد بازدید | 94 |
|