عنوان
|
تأثیر آموزش غنیسازی رابطه والد نوجوان مبتنی بر رویکرد خانواده درمانی متمرکز بر هیجان بر دلبستگی ناایمن و تابآوری |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
مریم کرد - مریم غلامزاده جفره |
مشخصات نشریه
|
مشاوره و رواندرمانی خانواده (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
138-105 |
کلید واژه
|
درمان متمرکز بر هیجان رابطه والد فرزند خانواده درمانی غنیسازی ارتباط سبک دلبستگی ناایمن تابآوری تابآوری نوجوانان آموزش غنیسازی اهواز (شهرستان) غنیسازی رابطه والد نوجوان
|
چکیده
|
برخورداری از رابطه خوب میان والدین و نوجوانان سویهای بنیادی در تحول نوجوان است. هدف پژوهش حاضر آشکار ساختن اثربخشی برنامه غنیسازی رابطه والد- فرزند بر پایه خانوادهدرمانی متمرکز بر هیجان بر کاهش دلبستگی ناایمن و افزایش تابآوری نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی تک موردی از نوع طرحهای خط پایه چندگانه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه نوجوانان مراجعهکننده (53 نوجوان) به مرکز مشاوره طلوع امید شهر اهواز در سال 1399 تشکیل داده است. اندازه نمونه دربرگیرنده سه نوجوان بر پایه ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر هدفمند بود. به این صورت که بر پایه فراخوان موردنظر، تمایل نوجوانان برای شرکت در دوره، در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج از پژوهش، 3 نوجوان انتخاب و به همراه والدین در برنامه مذبور شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش دربرگیرنده پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (1990) و پرسشنامه تابآوری کونور و دیدسون (2003) بود. مداخله آموزشی در 5 جلسه انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل دیداری، معنیداری بالینی (شاخص تغییر پایا) و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش غنیسازی رابطه والدین- نوجوان منجر به (07/21) درصد کاهش در سبک دلبستگی ناایمن و (07/37) درصد افزایش در تابآوری نوجوان اول، (90/19) درصد کاهش در سبک دلبستگی ناایمن و (60/29) درصد افزایش در تابآوری نوجوان دوم و (03/28) درصد کاهش در سبک دلبستگی ناایمن و (03/23) درصد افزایش در تابآوری در نوجوان سوم شد. میزان شاخص تغییر پایا نشان داد که دلبستگی ناایمن و تابآوری در هر سه نوجوان به میزان معنیداری تغییر نشان دادند. مقدار پی (05/0) بود. این برآیندها به این معنی است که آموزش غنیسازی رابطه والد- نوجوان می تواند زندگی نوجوان را بهبود بخشد و درمانگران می توانند از این مدل در کار با نوجوانان بهمنظور کاهش سبک دلبستگی ناایمن و افزایش تاب آوری در شهر اهواز استفاده کنند.
|