عنوان
|
تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر محور و آزمون اثر آن بر رابطه مادر و کودک برای خانوادههای دارای کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
کیانا زاده محمدی - علی زاده محمدی - هاله افقی |
مشخصات نشریه
|
مشاوره و رواندرمانی خانواده (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
104-75 |
کلید واژه
|
اختلالات روانی در کودکان رابطه مادر کودک درخودماندگی کودکان درخودمانده اختلالات روانشناختی تعارضات مادر فرزندی هنر درمانی دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر محور
|
چکیده
|
اختلالات طیف درخودماندگی بهعنوان یکی از وخیم ترین و پیچیده ترین اختلالات روانشناختی کودکان شناخته شده است که با مشکلاتی چون نقص کیفی در روابط اجتماعی، کلامی و رفتارها، حرکات تکراری، کلیشهای و محدود همراه است. این مشکلات در روند ارتباط و تعاملات این کودکان با سایرین و اعضای خانواده بهخصوص مادران آنها اثر منفی و آسیب زایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور و چگونگی اثربخشی آن بر رابطه مادر و کودک انجام گرفته است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون، همراه با گروه کنترل و پیگیری (دوماهه) است. تعداد بیست مادر و کودک دارای اختلالات طیف درخودماندگی از میان مادران و کودکانی که به کلینیک آموزش و پژوهش کودکان با اختلال ویژه دانشگاه شهید بهشتی مراجعه کرده اند، انتخابشده و بهطور تصادفی در دو گروه دهنفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. هر دو گروه در سه مرحله، پیش و پس از مداخله و دو ماه بعد از مداخله به مقیاس رابطه مادر و کودک پیانتا (Pianta, 1992) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و روش های آماری t استیودنت و تحلیل واریانس آمیخته استفاده شده است. یافته ها نشان داد که دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور بهطور معناداری رابطه مثبت مادر و کودک را در گروه آزمایش افزایش داده است؛ افزایش صمیمیت (F = 8.49 , sig < 0.001) کاهش تعارض (F = 47.52 , sig < 0.001) و کاهش وابستگی (F = 13.29 , sig < 0.001). بهعبارتدیگر تعارض و وابستگی در رابطه مادر و کودک دارای اختلالات طیف درخودماندگی کاهش و نزدیکی افزایشیافته است. درنتیجه اثربخشی دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور مورد تائید است.
|