• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی خودکنترلی هیجانی در رابطه بین استرس ناباروری با فرسودگی زناشویی زنان نابارور شهر بیرجند
تعداد صفحات 9
نویسنده هادی غلامرضایی - نفیسه حسین زاده مقدم - علیرضا وردی - سمیرا منجم - سمانه زمانی نوزاد
مشخصات نشریه  پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 4
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 17-9
زبان فارسی
کلید واژه زنان نابارور  ناباروری زنان  ناباروری  استرس ناباروری  بیرجند (شهرستان)  فرسودگی زناشویی  استرس زنان  خودکنترلی هیجانی  
چکیده مقدمه و هدف: تجربه استرس‌زای ناباروری با طیف گسترده ­ای از آسیب‌های روان­شناختی و در مجموع فرسودگی زناشویی در ارتباط است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکنترلی هیجانی در رابطه بین استرس ناباروری با فرسودگی زناشویی زنان نابارور شهر بیرجند انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه زنان مراجعه­ کننده با تشخیص اولیه (هرگز به حاملگی دست نیافته‌اند) و ثانویه (ناباروری بعد یک زایمان) به مرکز ناباروری شهر بیرجند در 6 ماهه دوم سال ۱۳۹۸ تشکیل داد (140 نفر) که از این بین، 102 نفر از زنان بر مبنای جدول مورگان و گرجسی، به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه­ های خودکنترلی هیجانی تانجنی و همکاران (2004)، استرس ناباروری نیوتن (1999) و فرسودگی زناشویی پانیز (1996) بود. تجزیه­ و تحلیل داده­ ها با روش آماری معادلات ساختاری و با استفاده از بسته نرم‌افزاری PLS-3 و 22 SPSS انجام شد. میزان p کم­تر از 0/05 معنی­ دار در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بین استرس ناباروری و خودکنترلی هیجانی و بین خودکنترلی هیجانی و فرسودگی زناشویی رابطه­ منفی و معناداری برقرار است. همچنین استرس ناباروری با میانجیگری خودکنترلی هیجانی در پیش‌بینی فرسودگی زناشویی زنان نابارور نقش دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتیجه به دست آمده پیشنهاد می­ شود کارگاه­ های آموزشی با موضوع استراتژی­ های مقابله با استرس ناباروری و شیوه­ های صحیح افزایش خودکنترلی هیجانی برای زنان نابارور جهت کاهش فرسودگی زناشویی آنان برگزار گردد.

کد مقاله 44177
تعداد بازدید 61

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397